2011. szeptember 26., hétfő

Vajas pogácsa


Megint csak pogácsa, de mit csináljak, ha nagy pogácsarajongók vagyunk. Én szeretem sütni, a családom szereti enni (na jó, én is). A pogácsa nálam szinte mindig hajtogatott. Ha nincs sok időm kivárni a hagyományos hármas, négyes hajtogatást, akkor a vékonyra nyújtott tésztát miután megkentem a töltelékkel, egész egyszerűen feltekerem, mint a beiglit. Kissé ellapítom és félbehajtom.  Letakarva hagyom 30 percet pihenni, majd nyújtom, szaggatom, ismét pihentetem, és végül mehet a sütőbe.
Sokan kérdezik, hogy mitől dőlnek el a hajtogatott pogácsák. Nos, ennek több oka is lehet. 
Egyrészt figyelni kell nyújtáskor, hogy a tészta igencsak nőni fog, tehát a pogácsa átmérője és magassága arányos legyen. Szaggatáskor arra is ügyelni kell, hogy úgy nyomjuk a szaggatót a tésztára, hogy a kiszakított tészta körben egyenletes vastagságú legyen, ne nyomja össze az egyik oldalát a forma.
Másrészt megfelelő ideig kell keleszteni a már kiszaggatott pogácsákat is, mert a keletlen tészta a magas hőtől hirtelen fog nőni és akkor bizony dőlni fog.
Harmadrészt a megkelt tésztát tojással úgy kell lekenni, hogy az oldalára ne csorogjon le, mert a tojáslé összeragasztja ott a tésztát, csak a másik része tud emelkedni, így megint csak biztos, hogy dőlni fog.
Mindezektől függetlenül én egyszerűen rajongok a csálé, eldőlt pogácsákért.


Hozzávalók:

  • 60 dkg liszt
  • 2 tk. só
  • 30 dkg vaj
  • 1 tojás
  • 350 g tejföl
  • 3 dkg élesztő
Meglangyosítom a tejfölt, majd belemorzsolom az élesztőt, félreteszem.
A lisztet, és a sót elkeverem, majd a vajból 25 dkg-ot belemorzsolok. A közepébe mélyedést készítek, oda ütöm a tojást és öntöm az élesztős tejfölt. A tésztát alaposan összegyúrom. Közepesen kemény tésztának kell lennie, ha ragad kevés lisztet, ha kemény, kevés tejet lehet hozzáadni.
Letakarom és kb. 30 percig pihentetem.
Ezután kinyújtom és a maradék vajjal megkenem. Keskenyebb oldalától kezdve feltekerem, mint a beiglit, kissé ellapítom, és félbehajtom. Letakarom és hagyom megint pihenni, kb. 30 percig. Ha van időm és igazán jó pogácsát szeretnék, akkor a hűtőbe teszem min. 2 órára, de akár egy egész éjszakát is kibír.
Végül ujjnyi vastagra nyújtom, a tetejét berácsozom és az 5 cm átmérőjű pogácsaszaggatóval kiszaggatom. Sütőpapíros tepsin újrakelesztem.
Ha duplájára kelt, akkor óvatosan lekenem a tetejét felvert tojással és 220fokra előmelegített sütőben kb. 18-20 perc alatt pirosra sütöm.

    35 megjegyzés:

    meecee írta...

    Igen, tényleg a "részeg" pogi a legfinomabb :-D Viszont ujjnyi vastag tésztából nekem sosem lesz ilyen magas, mint a képen :-(

    Kreatív konyha írta...

    Úgy látszik a hétvége nem csak nekem telt pogácsa készítéssel :) Szépek a pogik!

    Judit írta...

    Én azt szeretném kérdezni, hogy a szaggatáskor keletkező hulladékkal mit lehet kezdeni? Mert ugye ha azt összegyúrom, már nem lesz réteges. (Tudom, van, aki emiatt négyzetekre vágja, de az hangulatra nem ugyanaz.)
    Előre is köszönöm a választ!

    Limara írta...

    Köszönöm!

    Judit! Én mindig összegyúrom és az is réteges lesz, még ha nem is annyira mint az előzőek:)

    Névtelen írta...

    Kedves Limara!
    Régóta szerettem volna ezt a pogit megsütni de nem találtam hozzá jó receptet de ezt biztos hogy ki próbálom!A képen is látszik hogy milyen szép leveles!Azt szerettem volna tőled kérdezni hogy meg akarom sütni a te fehérkenyeredet már minden hozzávalót be is szereztem de nekem csak kerek formájú jénaim van abba szerinted milyen lenne a kenyér?
    Egyébként imádom az oldaladat előre is köszi!!!!!!!

    Limara írta...

    Szia! Remélem, tetszeni fog a pogácsa!
    A kenyeret lehet kerek jénaiban sütni, a lényeg, hogy legalább 5,5 literes legyen!:)

    Kata írta...

    Gyönyörűségesek ezek a pogácsák!

    Nyerő recept!!

    Anett írta...

    Marcsi, ezek gyönyörűek! :) Sort kell hogy kerítsek rájuk hamarosan!
    Egy kérdésem is volna: Hétvégi szüretre szeretnék pogit sütni, melyiket ajánlod, ami legjobban bírja az 1 napos állást? Köszönöm!

    irikova írta...

    Öröm olvasni! Kár, hogy nem kóstolhatom /ezért hamarosan elkészítem/!

    Hankka írta...

    Annyira szépek és mosolygósak! Szinte érzem csábító illatukat, az ízükről már nem is beszélve!

    Barbi konyhája írta...

    Nagyon csábító, aranyszínű kis pogácsák! Imádom őket, de csak ritkán készítek hajtogatottat, mert időigényes, de ez az ötlet nagyon tetszik!! Nem hiába szeretek ide benézni! :)

    Barbi konyhája írta...

    Limara kérlek nézz be hozzám egy kis apróságért! :))

    Limara írta...

    Köszönöm szépen! :)
    Anett! szerintem a túrós és a burg.-tepertős lenne jó!

    Barbi! Máris megyek!:))

    Névtelen írta...

    Csodálatos ez a pogácsa. Kérdésem, hogy a tejfölbe nem kell egy pici cukor, a megkent és feltekert tészta mehet a hűtőbe? H a kivettük a hűtőből rögtön lehet nyújtani? Éva

    Limara írta...

    Éva! mehet bele egy pici, én nem mindig szoktam, de jót tesz az élesztőnek!
    Igen, a feltekert tészta mehet a hűtőbe. Lehet azonnal, óvatosan ütögetve nyújtani, de ha van 1520 perced, akkor annyit várhatsz, ezalatt kicsit vesz fel a szobahőből.

    Raindrop írta...

    Az én anyukám véleményem szerint pogácsasütő nagymester, de ezek a pogik valami überbitangok. Nem is tudom mikor láttam ennyire gyönyörűeket. :)

    Limara írta...

    Köszönöm, kedves vagy, de én láttam már a Te pogácsáidat is...:)))

    Névtelen írta...

    Ez a pogácsa margarinnal is süthető?

    Névtelen írta...

    Szia Limara!
    Nagyon jól néznek ki ezek a pogik, ki kell próbálnom ezt a receptet, annál is inkább, mivel a kis trónörökös nem szereti az édeset :). Viszont lenne egy kérdésem: régen volt egy receptem, sajna elhagytam, ami úgy volt vajas hajtogatott pogi, hogy a tésztába nem kellett vaj, csak a hajtogatáskor kellett rákenni. Ilyened nincs véletlenül talonban? Előre is köszi! Üdv: Füleske

    Névtelen írta...

    Kedves Limara!
    Par receptet mar ellestem töled és mind isteni volt!!! Ez a pogacsa pedig fantasztikusan finom! Azt szeretnem megkerdezni, hogy ezt a pogit meglehet e tepertöskent csinalni? Ha igen akkor ugy, hogy a hajtogataskor vaj helyett tepertöt kenek a tesztara? (Meg nagyon kezdö vagyok). Nagyon örülök, hogy ratalaltam az oldaladra. Nemetorszagban elek es hianyoznak az otthoni peksütik, kenyerek. De igy legalabb tudom csinalgatni. Meg azt szeretnem megkerdezni, hogy esetleg nem lenne neked veletlenül Györi Edes Jorreggelt fele recepted (gyümölcsös, rostos vagy müzlis)? Annyira szerettem, de itt nem kapni.
    Minden jot! Bekes, Boldog Karacsonyt es Boldog Uj Evet!
    Nagy Tiszetelettel: Betti

    Limara írta...

    Nagyon örülök Betti! :) Elvileg lehet, de gyakorlatilag nagyon zsíros lenne. De van az oldalon két tepertős pogácsa recept is:
    http://limarapeksege.blogspot.com/2008/12/luca-pogcsa.html
    http://limarapeksege.blogspot.com/2010/10/burgonyas-tepertos-pogacsa.html

    Limara írta...

    Györi édes keksz recept nincs, legalábbis még. Boldog Karácsonyt kívánok! :)

    Eszter írta...

    Kedves Marcsi! Már rengeteg receptedet kipróbáltam, eddig mindig minden tökéletesre sikerült. Ez a pogi viszont szörnyű lett :( Egész biztos vagyok, hogy a hiba az én készülékemben van, csak nem jövök rá, hogy mit tolhattam el... Csak szárított élesztőm volt itthon, ezért azzal készítettem, azt tettem a tejfölbe. Vajon ez lehetett a baj?... Egyébként már a tészta dagasztásánál láttam, hogy valami nem lesz jó, mert a tészta nekem nagyon málós volt, szinte mint a vajas pitetészta. Szerinted mi lehetett a baj? Előre is köszönöm a segítséget!

    Limara írta...

    A szárított élesztő okozhatta, talán nem kelt meg a tészta...de látatlanban nagyon nehéz bármit is mondani..

    Krisztina írta...

    Kedves Limara!
    Meg szeretném sütni a pogit, de ez frissen finom. Előző este tudnám kisütni, és másnap délbe kell vinnem. Szerinted fagyasztható? Ha igen, akkor megformázva kelesztés előtt kéne? Utána fagyasztott állapotban rakjam a sütőbe, vagy előbb engedjem ki? Sajnos próbát már nem tudok készíteni. Nagyon köszönöm a segítséged!

    Szép napot, Krisztina

    Limara írta...

    Szia Krisztina! A bedagasztott tésztát érdemes fagyasztani, miután hajtogattad vagy feltekerted. A pulton hagyod kiengedni, kiszaggatod, keleszted és sütöd...

    Névtelen írta...

    a vaj helyettesíthető margarinnal?

    Limara írta...

    Igen, de más lesz az íze...

    zsofici írta...

    Száritott élesztővel is minden kelt ugyanolyan jo (Amerikában csak olyan van)de az is tud régi lenni akkor nem működik. Ma csináltam a pogácsát, de csak joghurt volt itthon az ment bele tejföl helyett és ugyanolyan tökéletes lett. Köszi a receptet!

    Limara írta...

    örülök! :) Persze, elvileg jó, sajnos itthon nagyon megbízhatatlan a szárított élesztő minősége...

    Unknown írta...

    Kedves Limara!

    Azt szeretném megkérdezni,hogy lenne rá lehetoség, hogy feltegyél néhány képet a nyers tésztáról és a hajtogatásról? És egy jó kis receptet barack lekvárról?

    Koszonettel

    Cecília

    Gabicu írta...

    Kedves Limara!

    Az első pihentetesnel meleg helyen kell keleszteni? Betehetem meleg, de kikapcsolt állapotban lévő sutobe pihenni? Nalam eleg hideg a konyha...Nekem sajnos nem lett leveles a tészta. :( Pedig az íze annyira jó. Nem adom fel! :)

    Limara írta...

    Nem! Hajtogatott tésztát, de mást sem, nem kelesztünk melegen!!

    Unknown írta...

    Kedves Limara!

    A vajas pogácsád igencsak elnyerte a tetszésemet! Nem vagyok kezdő háziasszony, de be kell vallanom, pogácsát ritkán sütök, inkább sós kelt tésztákat, és az is mindig elfogy frissiben! :) Ha ezt mondjuk vasárnap délután elkészítem, nem szárad ki másnapra? Mert céges bulira csinálnám, nem szeretném ha nem lenne megfelelő!
    Köszönöm!

    Betti

    Névtelen írta...

    Kedves Limara! Este 9-re sült ki, és bár én nem eszem ilyeneket, a fele el is fogyott. Igaz, csak 40 deka lisztből csináltam, így mindent módosítottam, kivéve az a fikarcnyi tojást, ami eleve reménytelenül kicsi volt, de abból is egy teli tepsi lett, 2 embernek az bőven elég. Nekem kicsit több liszt kellett bele, de ez kit érdekel