2009. március 31., kedd

Rozsos- diós gyökérkenyér

Vasárnap délelőtt hozta nekem egy kedves ismerősöm ezt a kenyeret:
Néhány hónappal ezelőtt beszélgettünk, akkor említette, hogy ha a fővárosunkban járnak mindig hoznak egy bizonyos kenyeret, nagyon szeretik. Kértem, hogy legközelebb hozzon nekem is, hátha sikerül itthon is előállítani. Őszintén szólva már el is felejtkeztem róla, de nagyon örültem neki, hogy hozott ebből a diós rusztikus kenyérből. Első ránézésre látszott, hogy kevés teljeskiörlésű lisztet is tartalmazhat, de a cimkén nem volt feltüntetve, hogy milyen összetevőkből áll. Megvágtam, sem ízre, sem illatra, de állagra sem mutatta, hogy sok tk. liszt lenne benne.. Pihe-puha, nagy likacsos kenyér, teljesen a fehérkenyerekre jellemző illattal. Sajnos erős a gyanúm, hogy a színét java részt színezőanyagnak, jobb esetben malátának köszönheti. Ettől eltekintve tényleg nagyon finom volt a kenyér.
Első gondolatom természetesen az öregtésztás, vagy aktív kovászos módszer volt. Viszont fő szempont volt, hogy a lehető legegyszerűbben lehessen elkészíteni, az ismerősöm is bátran nekikezdjen. Két fajta készítési mód járt a fejemben, az egyiket ma meg is sütöttem. Nagyon finom, enyhén rozsos ízű kenyérke lett, nekünk nagyon tetszett, de az eredetinél jóval jellegzetesebb az íze. Pedig én is csak igen kevés világos rozslisztet használtam.
A receptet azért felteszem, mert a kenyér nagyon ízletesre sikeredett.
Egy kovász készítésével kezdődik, amit előző este állítottam össze, majd a konyhában hagytam 12-14 órán keresztül.
Kovászhoz:
  • 150 g világos rozsliszt (RL 90)
  • 50 g BL 80 liszt
  • csipet cukor
  • 5 g élesztő
  • 130 g víz
Összegyúrtam a hozzávalókat, keményebb tésztát kaptam, amit egy tálban letakarva hagytam éjszakára pihenni. Másnapra nem lesz olyan habzó, térfogatát jóval megnövelő kovász jellegű, csak épp duplájára fog kelni, szivacsos szerkezetű lesz. inkább Mikróba szoktam bedugni, ott egyenletes hőfokon van.
Reggel összeállítottam a tésztát:
  • kovász
  • 100 g joghurt
  • 80 ml víz
  • 300 g BL 80 liszt
  • 1 tk. maláta (elhagyható)
  • 2 ek. burgonyapehely
  • csipet aszkorbinsav
  • 2 tk. só
  • 1 tk. olaj
  • 1 tk cukor (barnacukor)
  • 10 g élesztő
  • 5-6 dkg dió
Először a diót száraz serpenyőben megpirítottam, majd durvára törtem. A többi hozzávalóból összeállítottam a tésztát, a diót csak a dagasztás legvégén adtam hozzá. Kiolajozott kelesztőtálban hagytam duplájára kelni, majd enyhén lisztezett felületre borítottam. Igyekeztem szögletesre igazítani, majd hosszában ketté vágtam. Az így kapott csíkok mindkét végét megfogtam és mint a vizes ruhát, ellentétes irányba csavartam. Vékonyan beliszteztem, majd külön-külön sütőzacskóba tettem őket. Ismét hagytam duplájára kelni, majd vizet permeteztem a zacsiba, bekötöttem a száját és 200 fokos sütőben sütöttem 30-35 percig.
Rácsra tettem hülni.

12 megjegyzés:

erika írta...

Kedves Limara!
Ámulok-bámulok minden "újszülötted" láttán!! Csodálom a kísérletező kedvedet!Ismét egy nagyszerű kenyeret alkottál, köszi hogy megosztottad velünk a receptet!

lúdanyó írta...

Köszi a receptet, ez az egyik kedvenc kenyerünk :)
(Nem jelennek meg az új receptek a gasztro.blog.hu-n)

nelly írta...

Limara! Izgalmas párosítás a kenyér és a dió. Még nem igazán hallottam róla, és nem is kóstoltam. Biztosan finom lehet, hiszen nagyon jól néz ki. És tapasztalatból tudom, hogy az általad sütött, kikísérletezett sütik, kenyerek mindig finomak.Szóval ismét csak gratulálni tudok hozzá! Kár, hogy az én családom nem szereti az ilyen különleges ínyenc dolgot.

Garffyka írta...

Limara, köszönöm, hogy olvasóm lettél.
Dió és kenyér mindig jó párosítás, tetszik a formázása is. Kovászos kenyeret még úgysem sütöttem, itt az ideje :-)

Mónika írta...

Nem csalódtam benned Limara.

Ancsika írta...

Le a sapkával! :) Szép kenyérke sikeredett megint.
Marcsi, nálunk állandóan van a péknél diós kenyér. Ha gondolod, utána kérdezek a receptnek!? :)

Limara írta...

Köszönöm szépen, nagyon kedvesek vagytok! :))
Mian! Ez a kenyér kellene, de ez sajnos nagy valószínűséggel nem tartalmaz tk. lisztet. Ha megkérdezed, azért megköszönöm! :))

Jucus írta...

Szia Limara!
Megsütöttem a rusztikus diós kenyeret, mert nálunk Pápán is lehet egy üzletben kapni és mindig nagyon ízlett.
Az enyém is szép lett, bár nem annyira lyukacsos, mint a tied, de nem is sűrű. Egyetlen bajom vele, hogy nagyon sótlannak érzem.
A receptben nem szerepel semennyi só sem, szándékosan, vagy véletlenül maradt ki?
Minden esetre legközelebb egy teáskanálnyit tennék bele.
A dió viszont fantasztikus benne, köszönöm a receptet.

Limara írta...

Atya ég! Kifelejtettem asót a felsorolásból:(( Kérlek, ne haragudj!!! Természetesen kell bele 2 csapott teáskanál.

Jucus írta...

Nincs semmi gond, végül így is elfogyott, csak minden szeletet megsóztunk. Mondjuk nekem is eszembe juthatott volna, csak annyira a recept alapján csináltam mindent, hogy csak mikor kisült és megkóstoltam ugrott be, hogy nincs benne egy szem só sem.
Biztos, hogy sütök még ilyet, már ki is egészítettem a receptet a 2 tk. sóval

yokkoa írta...

Kedves Limara!

Szerinted működik rozsliszt nélkül, csak BL80assal is? Mert én a rozsosokért nem vagyok olyan nagyon oda...

Limara írta...

Hát persze! Kicsit talán kevesebb folyadék elég lesz hozzá!