2010. április 27., kedd

Császárzsemle reggelire


Elég régen próbálom már a tökéletes császárzsemle tésztáját megtalálni. Olyat, ami puha, de nem kalácsszerű, nem rágós. Végül számomra ez a legegyszerűbb tészta lett a legtökéletesebb.
Reggelire sütöttem ezek a zsemléket éjszakai kelesztésel. A fázisfotók este kilenckor készültek, rettenetesek, amiért elnézést kérek, ígérem, hamarosan lecserélem őket.
 Hozzávalók:
  • 70 dkg BL 80 liszt
  • 2 tk. só
  • 250 ml víz
  • 220 ml tej
  • 5 dkg vaj
  • 1 tk. cukor
  • 2 dkg friss élesztő
A vajat nem kell megolvasztani, a hűtőből kivéve apró kockákra vágva tettem a többi hozzávalóval együtt a kenyérsütőgép üstjébe. Dagasztó programon 20 perc alatt közepesen kemény tésztát dagasztottam. Ha a tészta túl lágy lenne, lisztet kell még hozzátenni, ha túl kemény kevés folyadékot. Azt figyelembe kell venni, hogy a hideg vaj lasabban keveredik el, ezért a folyadék pótlással várni kell kicsit.
Kelesztőtálban hagytam duplájára kelni, majd enyhén lisztezett felületre borítottam és 12 egyforma, kb. 115 g-os darabokra vágtam. Minden darabot gömbölyítettem, majd 10 percig pihentettem. Ezután egyesével kb. 45 cm hosszú rudakat sodortam belőlük két részletben. Sodortam rajtuk, majd félretettem pihenni pár percre, ezalatt a sikérszálak tovább nyúlnak, így megint könnyű lesz sodorni, a tészta nem fog szakadni. A sodráshoz épp csak annyira kell lisztezni a felületet, hogy ne ragadjon rá a tészta.
A formázáshoz először egy laza csomót kötöttem:
A jobb oldalon lelógó tésztaszálat kicsit hátrafelé húzva a tészta alá hajtottam ésa közepén áthúztam.

Megfordítottam a tésztát és a maradék lelógó szálat is átbújtattam.


Sütőpapírral bélelt tepsire ültettem őket. Egy nagyobb hűtőtasakot szoktam az oldalánál felhasítani, azzal borítom be a tésztát. Így nem tud a hűtőben kiszáradni a felülete, de nincs is szorosan lefedve, ami a túlkeléshez vezethetne.
Reggel az egyik tepsi zsemlét lekentem tojással, megszórtam szezámaggal, így kezdtem hideg sütőben sütni, a sütőt 200 fokra állítottam. 30 perc kellett nekik. Addig a másik, kisebb tepsi a sütő tetején pihent, hogy a tészta felvegye a szobahőt. Ezeket nem kentem le, hanem alaposan lepermeteztem őket vízzel, megszórtam szezámmaggal (mákkal is lehet) és egy másik, ugyanakkora tepsit borítottam a tetejére. Így gőzös közegben sültek. Nekik elég volt 20 perc.
Mire a fiúk felébredten az asztalon várta őket a friss, langyos császárzsemle.

59 megjegyzés:

Melinda írta...

Gyönyörűek és kívánatosak! Régóta követem a blogod, remek receptjeid vannak! Gratulálok!

nöné írta...

Hű meg ha, egy újabb izgi limaraság:o) Ezt feltétlenül ki kell próbálni.

Macus írta...

Gyönyörűek lettek!! Nagyon harapnivalóak. :)

Bianka írta...

Gyönyörű és a szelet állaga is csodás

mandy tarragon írta...

Nagyon szép lett :)

Lilahangya írta...

Milyen szépek!

Moha írta...

Nagyon szépek lettek!

Névtelen írta...

De gyönyörűek! Ez a formázás egyszerűen fantasztikus és bámulatosan mutatós! Legközelebb kipróbálom mindenképpen!!!!!
Ismét tanultam Tőled!

Ági

Timie írta...

Limara megint elképesztőt alakítottál. Gratulálok. Egy kérdés: a vaj az teavaj vagy pedig rama?

Szemi írta...

Nagyon szépek lettek!

Limara írta...

Nöné! reméltem is, majd mesélj! :)
Macus! Köszönöm! :))
Bianka! Köszönöm!:)
Mandy tarragon! Köszönöm! :)
Lilahangya! Köszönöm! :)
Moha! Köszönöm! :)
Ági! Köszönöm! :)
Timie! Köszönöm! Vaj, nem margarin! :)

Limara írta...

Szemiramisz! Köszönöm! :)

Névtelen írta...

Látod, el is felejtettem! Megígértem egyszer, hogy elküldöm a receptet, ami felénk használatos:
320 ml langyos víz
3 ek olaj
1 ek barna cukor
2 kisk só
250 g kenyérliszt
100 g rétesliszt
150 g tk rozsliszt
1 ek zabpehely
1 zacs. szárított élesztő

Tudom, tudom, sokféle liszt keveredik, nem mindenki szereti...

Petra

Julika írta...

Hmmm, de bele harapnék. Fantasztikusan szépek. De így elsőre nekem igen csak 'kinai' ez a formázás.

Tűzpadka írta...

Szia Limara! Azon kívül hogy újra egy finomságot tettél fel, szeretném jelezni hogy írtam neked a g mail címedre a grill fesztivállal kapcsolatosan. Bármilyen ötleted van szívesen fogadom.
Sándor

Névtelen írta...

Hát valami fantasztikusak lettek, ezek a zsemlék, megint. Nincs miért elnézést kérned, versenyezhetnének bármelyik pékség kinálatával.

jdudar írta...

jdudar voltam(névtelen), valamit, mindig elrontok, h nem irja ki a nevem.

Névtelen írta...

Ezt ismeritek? Egy hétvégi vásáron láttam gyártót. Óriás forma...:)

http://www.youtube.com/watch?v=VATbFUBXz3E

Kiskukta írta...

Csodásan néz ki!:))

Atkáriné Terike írta...

Nagyon szép! Érdekes csavarás, megint tanultam Tőled! Kipróbálom. Üdvözöllek!

böpörö írta...

Ejjj, de szívesen lennék Nálatok gyerek.....
:)

kökörcsin írta...

Ez megint nagyon jól néz ki! Ma nálunk is elkészül szerintem. Köszönjük!

Unknown írta...

Szia Limara!
Ma kiprbáltam a császárzsemlédet, remek lett! A gyerekeim nagyon örültek a finom reggelinek!
Köszönöm a receptet!

Viki írta...

Limara! Ezek gyönyörüek, s most lenne is egy óriási kérdésem! Most már sajnos végleg eldőlt, hogy az egyik unokám csak teljeskiörlésü lisztből készült dolgokat fogyaszthat. Ez a császárzsömle formája nagyon megtetszett neki (itt ülünk mindketten a zsömle előtt)! Szerinted megpróbálhatom egy részét lecserélni teljes kiörlésüre ?

Limara írta...

Viki! Természetesen!

Viki írta...

Limara! Köszönöm szépen. Hétvégén be is ütemezzük. Jelentkezem, hogyan sikerültek.

Névtelen írta...

szia limara nekem az volna a kérdésem hogy nem reggelre akarom ezeket a zsemléket megsütni akkor hogy csináljam? ösze álitom a tésztát majd kelesztem egy orát majd utána megy a sütöbe? vagy a hütöben kell pihentetni orákhosszat ? köszi a válszt szilvi76

Limara írta...

Szia Szilvi! formázás után a tepsin kell keleszteni, szobahőn, míg duplájára kel, ezután mehet a 200 fokos sütőbe. Üdv

feleség írta...

Én is megcsináltam, a formázás különösen tetszett. :-) Ugyan nem volt itthon vaj, szóval margarint raktam bele, és szárított élesztőt használok, abból egy csomag, de szép lett, és finom is. Köszi a receptet Limara!

maja31 írta...

Szia Limara! Az aszkorbinsavat lehet valami mással helyetesiteni ?

Limara írta...

1 ek. ecettel,vagy a joghurt vagy tejföl híg savójával, de akár el is hagyhatod:)

Walter Melone írta...

Helló!

A császárzsömlét a legtöbb helyen joghurttal és vízzel készítik.

800g liszthez 125g natúr joghurtot számolj, a víz ennek függvényében kevesebb kell, h legyen.

Próbáld meg így! ;-)

Limara írta...

Megpróbálom majd! :)

Viki írta...

Egy másik posztban olvastam Nálad és most már rájöttem, hogy miért is vannak a "bibik" :)) Most már másodszor készítettem el ezzel a formázással, de teljes kiörlésü tésztából. (igaz, hogy itt nem a formázástól császárzsömle, hanem az összetevőitől) - de hát mit tegyek, ha az unokámnak ez a forma tetszett meg, viszont nem ehet fehér kenyeret.
Köszi a biztatást. Egyszóval sikerült és jó lett.

a Vica írta...

Kedves Limara!

Elkészült, finom lett, köszönöm szépen! Egyetlen problémám van csupán: a sütőpapír ráragadt az aljára... :( Mit csináltam rosszul?

Limara írta...

Vica! Szerintem semmit. A sütőpapírod lehet rossz, nem szilikon bevonatú.

Macsek írta...

Szia Limara,

kérdésem: feltétlen szükséges az éjjeli pihentetés a hűtőben? És ha igen, akkor mi a minimum idő, amit pihennie kell?
Köszönettel

macsek :))

Limara írta...

Nem, természetesen nem kell mindenáron pihentetni egy éjszakán át. Elég szobahőn duplájára keleszteni. Ha mégis éjszakai kelesztéssel készíted, 8-10 órát legyen a hűtőben.

a Vica írta...

Ó, hát valóban... :( Látszik, milyen kis tapasztalatlan vagyok még, de sebaj, most is tanultam valamit, köszönöm szépen! Indulok a boltba, aztán este beszámolok a friss sütés eredményéről. :)

a Vica írta...

Kedves Limara!

Ez egyszerűen csodás! :) Még életemben semmi ilyen jól nem sikerült! :) Alig várom, hogy magasabb sikértartalmú liszt kerüljön a kezeim közé... Nomeg a kovásszal és az öregtésztával is szemezek már jóideje... :)
Érzem, hogy a kelesztés még nem tökéletes, de bízom benne, hogy ez tapasztalat és megfigyelés kérdése, úgyhogy nem adom fel. :)

Azonban felmerült egy újabb kérdés... Honnan tudom, hogy megsült? Honnan tudom, hogy elérkezett az a pillanat, amikor éppen tökéletes? Vagy van egy olyan időintervallum, amin belül nem lehet elrontani?

Kipróbáltam a gőzös sütőben sütést: alulra tettem egy kistepsit, amiben félig melegvíz volt. A víz már picit forrt, mire a sütő a megfelelő hőmérsékletet elérte és a zsemik bekerültek a sütőbe. De mégis valahogy gyorsabban száradt/keményedett a tetejük, mint vártam. (pedig egy picit még langyosvízzel is megkentem őket a második kelesztés során) Talán legközelebb eggyel lejjebb rakom a tepsit... (mert bizony az aljuk lassabban sült)

No, ezek a második sütés tapasztalatai. Remélem, nem gond, hogy megosztottam... :)
Végezetül ismét csak köszönetet tudok mondani, hiszen a recept szuperjó, az új sütőpapír pedig nagyszerűen bevált: köszönöm szépen! :)

Limara írta...

:)) Majd a gyakorlat...:)

Unknown írta...

Elkeszultek a gyonyorusegek:) En tettem bele egy kis teljes kiorlesu lisztet is, nagyon szepek lettek!

Timi írta...

Ma kipróbáltam, holnapra is ezt rendeltek a fiúk :-)

Marietta írta...

Isteni lett, gyakori vendég lesz nálunk :) Lányom nagy kedvence

shinigami írta...

szia Limara!
nemrég kezdtem el nézegetni a blogodat, de már most elmentettem pár receptedet a kedvencek közé :) én tegnap sütöttem meg ezeket a zsömléket és nagyon-nagyon finomak lettek! :) nagyon köszönöm a receptet!

shinigami

Limara írta...

Szia! Köszönöm szépen, nagyon örülök, hogy tetszenek a receptek:)

Adrienn írta...

Kedves Limara! Ha nem másnapra akarom sütni, hanem még azonnali fogyasztásra, kell még nekik egy kis kelesztés a tepsiben sütés előtt?

Limara írta...

Igen, kell. Duplájára kell keleszteni, mint rendesen:)

D.-Cs. Anikó írta...

Kedves Limara! Oregtesztaval is keszithetem? Ebben az esetben milyen aranyban legyen a liszt es az oregteszta?koszonom a valaszt:)

Limara írta...

Készítheted, persze. Adjál hozzá 20 dkg öregtésztát és az élesztőt vedd vissza 1-1,5 dkg-ra. A többi maradjon!

D.-Cs. Anikó írta...

Koszonom szepen! Ma este ki is probalom:)

Unknown írta...

Kedves Limara!
Meg soha eletemben nem keszitettem semmi kenyerfelet, de az oldaladat nezegetve muszaj volt elkezdenem! A csaszarzsomlekre esett az elso valasztas, de mivel hosszu kutakodas utan sem talaltam bl80-as lisztet, ezert bl55-ost hasznaltam, buzasikerrel kiegeszitve. Tegnap keszult az elso adag, es mivel elkotelezett update-es vagyok, feleztem a lisztet mastermix-el. Hat.. utolag belatom, buta dolog volt tapasztalatlanul belevagni a kozepebe, sajnos ehetetlen lett az egesz :( Sebaj, ma nekialltam ujra, igaz most a Te eredeti verziodat csinaltam.. Fantasztikus lett, nincsenek is ra szavak :) A parom nagyon boldog volt, ugyanis o eszi itthon a feherlisztes termekeket. Viszont nem hagy nyugodni ez az update dolog, ugyhogy holnap tovabb kiserletezem.. Azt tudom, hogy tobb folyadek kell hozza (nyilvan ezt rontottam el az elso korben), de arrol sajnos fogalmam sincs, hogy mennyivel kene maskepp alakitani a receptet. Tudom, hogy nem szereted ezt a temat, de esetleg tudnal/tudnatok adni valami tippet? Elore is ezer koszonet, es gyonyoru a blogod! :)

Barbara írta...

Kedves Limara!

Ma sütöttem először a zsemléket. BL55 -ös liszttel készült. Emiatt lehet, hogy olyan kissé nehéz a tésztája? Az élesztőt fel kell futtatni? Nagyon finom lett, a gyerekek örültek reggel a friss, meleg zsemléknek. Nagyon köszönöm: Barbara

Limara írta...

Nem, a liszt nem okozhatta ezt. Ha kézzel dagasztottad, akkor lehet, hogy nem volt eléggé kidolgozva a tészta, vagy nem volt eléggé megkelesztve, vagy épp ellenkezőleg túl lett kelesztve és ezért lett nehéz....

Unknown írta...

Kedves Limara!

Nem tudok hozzájutni aszkorbinsavhoz, azt olvastam, hogy helyettesíthető egy evőkanál ecettel, de tartok tőle, hogy érződik majd az ízén. Mit gondolsz, volt e már tapasztalaltod ecettel?

A választ előre is köszönöm!

Limara írta...

Nem, nem érződik, de egyszerűen csak hagyd el, ma már én sem használom! :)

Viola írta...

A könyvben ez a recept úgy szerepel, hogy egyszerre sül a két tepsi a sütőben. Első próbálkozásra a felső tepsin lévő már jó, de az első tepsin lévőknek még színük sincs. Így azok most tovább sülnek. Így persze nem tudom a sütőben pihentetni a felső tepsinyit a végén. Van valami javaslat esetleg, hogy ezt technikailag hogyan kivitelezhetem jobban?

Limara írta...

akkor a Te sütőd nem süt egyenletesen légkeveréssel. vagy cseréld meg a tepsiket félidőben, vagy egymás után süsd!

gasztroorsi írta...

Kedves Limara!
Megsütöttem a császárzsemléket, de nekem kicsit tömör lett a tésztája, pedig szépen megkelesztettem és utána formázva is keltek még. Általában bármilyen recepttel dolgozom, sosem lesz az a puha belsejű, könnyű tésztám. Pedig nyersen nagyon jól indult, könnyen kezelhető ruganyos tésztát gyúrtam.
Szerinted mi lehet a gond?
Köszönöm szépen:
Orsi