2009. december 9., szerda

Bagel

Amikor életemben először ettem bagelt, az első falatoknál nem igazán értettem, mi ez a felhajtás körülötte. Aztán kettőt is megettem belőle. A kisfiam meg azonnal rajongója lett, annyira, hogy egy jó ideig hetente kellett sütnöm neki. Egy idő után fellázadtam, így jó darabig lekerült a listáról. Most ismét előkerült, egymás után többször is sütöttem. Gyermekemet még mindig elvarázsolja ez a kissé rágós, édeskés péksütemény és talán mondanom sem kell, engem is meghódított.
Bagelt nem nehéz készíteni. Ne tántorítson el senkit sem, hogy főzni kell, ez a legjobb benne szerintem. Nagyon szeretem azokat a péksütiket, amiket először füröszteni kell, néhány pillanat alatt meduzzadnak a forró vízben, majd a tepsire kitéve olyanok lesznek mint egy ráncos öregasszony. A sütő melegében aztán ismét erőre kapnak, majd kicsattannak.
A bagel tésztája nem kenyértészta. Nem levegős, könnyű, hanem tömörebb, nehézkesebb, így nem is morzsálódik. A keményebb tészta miatt jobban szeretem kézzel dagasztani, de aki nem félti a gépét nyugodtan dagasztassa azzal.
Hozzávalók (kb. 8 db bagelhez)
  • 60 dkg kenyérliszt
  • 1 tk. só
  • 1 ek. cukor
  • 1 tk. olaj
  • 12 g friss élesztő
  • kb. 3 dl langyos víz
a fürösztéshez:
  • malátaszirup vagy barnacukor
A szárazanyagokat beleteszem a dagasztótálamba, a közepébe mélyedést készítek, ide öntöm a víz nagy részét, csak 2-3 ek.-nyit tartok vissza. belecsorgatom az olajat, majd belemorzsolom az élesztőt is. Kézzel kezdem gyúrni, mikor összeáll kiteszem a gyúródeszkámra és addig dagasztom, míg szép fényes, rugalmas, keményebb tésztám lesz. A kimaradt vizet csak szükség esetén adom hozzá.
Kelesztőtálba teszem és egy órán keresztül hagyom kelni. Ezután lisztezett felületre borítom, majd 8 egyenlő részre osztom. Kb. 120-130 g-os darabok lesznek, én a szép nagy bageleket szeretem. A tésztákat egyesével kilapogatom, majd mint a bagettet feltekerem. Miután minddel végeztem egyforma hosszúságúra sodrom őket. A két végét összecsípem és egy alaposan belisztezett ruhára teszem, egymástól távolabb a tészta karikákat. Letakarom egy másik ruhával és kb. 30 percig ismét hagyom őket kelni. Ezalatt a sütőt előmelegítem 220 fokra és egy fazékban vizet forralok.

Amikor felforr beletsezk egy ek. malátát vagy barnacukrot, ettől majdd szép fényes lesz a héja és szebb színűre is sül. Kettesével teszem a vízbe őket, oldalanként kb. 30 másodpercre.
Egy szűrőkanál segítségével óvatosan átemelem egy sütőpapírral bélelt tepsire. Igyekszem azonnal a helyére tenni, mert ha a papírhoz ér már nehéz mozgatni. A kifőtt tésztát megszórom szezámmaggal, mákkal vagy lenmaggal és a forró sütőben kb. 15 perc alatt szép pirosra sütöm.


27 megjegyzés:

szepyke írta...

Annyira szeretnék bagelt sütni, de olyan macerásnak érzem...

Lorka írta...

Már régóta keresek egy használható bagel receptet és végre, végre...megvan a hétvégi program. :o) Köszi Limara!

Macus írta...

Olyan szépen írtál a bevezetőben...
Én még sose ettem bagelt, nemhogy sütöttem volna.
de azt hiszem, kedvet kaptam hozzá.

egycsipet írta...

Csodaszépek, olyannyira, hogy a végén még én is bagel-sütésre adom a fejem! :)

Száva írta...

Szia Limara!
Nem tudom, hogy megéri-e a nálatok :D, de másnaposan sem lesz morzsás-kőkemény-stb.?
Előre is köszönöm a válaszod! :)

Limara írta...

Szepyke! Bátran vágj bele, nem macerás! :))
Lori! Mesélj majd! :))
Macus! Köszönöm! Mesélj majd! :))
Egycsipet! remélem is! Várom a véleményedet! :))
Száva! Nem, nem lesz morzsás és kőkemény sem. Természetesen nem olyan mint frissen, de élvezhető!

Daisy írta...

Na, ezt a színes fürösztést még én sem hallottam. Utoljára lúgos kiflit főztem, de lehet, hogy megsütöm ezt is nemsokára.

nelly írta...

Az egyik blogon olvastam, hogy a "Kenyérsütések nagyasszonya" címet adományozták Neked. Ezek után már jöhetnek a péksütik is!!!! Megérdemled! Ügyes vagy, persze, mint mindig!

Tinkmara írta...

Juj, itt állandóan bagelt eszünk, azért kerekedünk. :)) Én meg most magam akarok ilyet csinálni. Nagggyon. Köszönöm szépen kedves Limara. Gyönyörűek.
A segítségedet szeretném kérni. Itt nem lehet, legalábbis belátható közelségben friss élesztőt kapni. Mi az általános szabály a szárítottal? Hogyan? Merre? Meddig? Vagy feletsem el? :(

Névtelen írta...

én gombócok közepébe szoktam lyukat fúrni, és minél kisebbeket gyártok, úgy nagyon helyesek. az egyik gasztroblogon olvastam és tényleg jópofák a kicsi bégelek! eszter

Limara írta...

Tinkmara! Ne felejtsd el, ha nincs más lehetőség! :)) Kb. 7 g szárított élesztő felel meg 2 dkg frissnek. Érdemes figyelni, mert más-más márka másként viselkedik. Egyikből több, másikból kicsit kevesebb kell.

trinity írta...

Limara,
ez lesz a következő, amit kipróbálok tőled! Nagyszerű!!
És most megnyugtattál-a főtt péksütik nálam is átmennek pár percre " ráncos öregasszonyba", majd valóban megfiatalodnak:)) Azt hittem, az én hibám-de most megnyugodtam!!

Tinkmara írta...

Köszönöm Limara drága! Beszámolok majd. Köszönöm a kedvességedet.

Raindrop írta...

Ezt szinte minden nap megnézem mióta feltetted. Nem tudok vele betelni... Gyönyörűek!

Walter Melone írta...

Szia!

Én tejjel csinálom, nem vízzel. Úgy talán testesebb lesz a tészta. Ki fogom próbálni vízzel is.

A formázást a kezdetektől fogva lyukasztásos módszerrel csináltam. Nem nagy kunszt, hamar rá lehet érezni... ;-)

Tetszik a blog, gratulálok!

WM

Névtelen írta...

Kedves Limara, kedvet kaptam egy kis bagelhez, de se barnacukor, se malátaszirup nincs itthon... lehet mással helyettesíteni?

Limara írta...

Hagyományos cukrot is tehetsz bele, vagy akár el is hagyhatod

Unknown írta...

Megvan a vasarnapi programom,koszi a szupi receptert
udv
Ildiko

Janka írta...

Nagyon jól sikerült, tegnap este elkészítettem. Párom teljesen odavolt érte (élt régebben Kanadában és már régóta vágyott itthoni bagelre), azt mondta, hogy mindenképpen mentsem el ezt a receptet :-), meg hogy csináljunk belőle egy jó nagy adagot és fagyasszuk le.

Limara, annyi kérdésem lenne, hogy szerinted a fagyasztás nyers állapotban is tud működni? pl. vizes felfőzés után kihűtjük, vagy csak megformázva tesszük be és a felfőzés a mélyhűtőből való kivétel után legyen? Hogy lenne jobb?
köszi,
Janka

Limara írta...

Őszintén szólva nem próbáltam még. Én inkább főzés előtt hűteném le...

Névtelen írta...

Limara nekem 22,2 dkg-s lett a bagelem :) Azt írtad, hogy szereted a nagy darabokat, hát az enyém az lett :D Nem a recepted alapján csináltam...

Katina írta...

Limara, gondolod, hogy kenyérsütőgépben is lehet dagasztani?

köszi

Limara írta...

Szia! Írtam, hogy elvileg igen, de mivel elég masszív a tészta, nem tesz jót a gépnek...

Katina írta...

jaj nem tudom, hogy kerülhette el el a figyelmem, elnézést kérek:) nagyon fincsik lettek, itt volt egy barátnőm, aki USÁ-ban evett ilyet, részben neki csináltam és azt mondta, van olyan jó:)
a gép sem halt bele, de azért a végén rágyúrtam még kézzel is kicsit.

Unknown írta...

Szia! Nagyon jó kis recept, azt szeretném megkérdezni, hogy javaslod a lefagyasztását? Boltban vásárolt pékárut, pl. kenyér szelet, zsemle, sajtos kifli, le szoktam fagyasztani, de az ilyen házikészítésünél nem tudom, hogy lehet-e.

Limara írta...

Köszönöm! :) Persze, én is mindig fagyasztok le péksütit vésztartaléknak. Amint kihűl mehet a hidegre:)

Unknown írta...

Rendben, nagyon köszönöm! :-)