2010. július 23., péntek

Ír szódás kenyér

A szódabikarbónás kenyérrel már nagyon régen adós vagyok. Nincs olyan hét, hogy ne kérje tőlem két-három olvasóm, az élesztő érzékenysége miatt.
Ezzel a kenyérrel jó sok évvel ezelőtt Nora Roberts egyik trilógiájában találkoztam először. A középső kötetben a főhősnő egy panziót vezet, saját maga főz a vendégeire. Írországban játszódik a történet, Brianna minden reggel kenyeret süt, méghozzá ír szódabikarbónás kenyeret. Akkoriban fogalmam sem volt milyen kenyér lehet ez.
Miután elkezdtem kenyeret sütni, természetesen ez a kenyér is előkerült. Kaptam egy receptet, de a végeredmény annyira rettenetes volt, hogy azóta sem próbáltam. Valószínűleg rossz volt a recept, ráadásul hasonló eredményt vártam, mint az élesztős kenyér és csalódtam.
A múlt héten Rachel Allen műsora ment a tv-ben, többször is készített szódabikarbónás kenyeret, illetve péksüteményt. Most az ő receptjét próbáltam ki. Egy alap kenyeret sütöttem, és egy cheddar sajtos változatot.
Alap kenyér hozzávalói:
  • 450 g finomliszt
  • 1 tk. só
  • 1 tk. cukor
  • 1 csapott tk. szódabikarbóna
  • kb. 400 ml író
Mielőtt a tészta összeállításához kezdek, előmelegítem a sütőt 200 fokra.
Az író joghurt és víz keverékével is helyettesíthető, kétharmad joghurt, egyharmad víz arányban.
Egy nagyobb tálba szitálom a lisztet, beleszórom a sót, cukrot, szódabikarbónát.


Közepébe mélyedést készítek, ide öntöm az írót. Miközben öntöm, a másik kezemmel már el is kezdem keverni. R. A. utasítása szerint az ujjaimat karom szerűen használom, így keverem a tésztát. Nem szabad gyúrni, vagy dagasztani. A tésztának lágynak kell lennie, de ne legyen ragacsos. Amint nagyjából összeállt kiteszem a pultra és egy labdát formázok belőle. Belisztezem és kereszt alakban bevágom egy éles késsel, jó mélyen.
Azonnal mehet a meleg sütőbe. Kb. 40 perc sütést írt, nekem 30 perc elég volt, hogy szép pirosra süljön. Az alját megkopogtatva kongó hangot ad.
Ez egy alap kenyér, dúsítható sült baconnal, hagymával, magvakkal, stb. a cheddar sajtos változatot holnap hozom.
Édes változata Fakanálnál.
Tk. lisztből Okostojásnál.
A tésztából lehet focaccia-t is sütni, fűszernövényeket, kolbász darabokat belenyomkodni.

46 megjegyzés:

Ági, aki főz írta...

Csak nem a Tűz, jég, víz lánya sorozat? Egy időben jó sok Nora Robertset olvastam, de most már unom kicsit. Erre a kenyérre viszont egyáltalán nem emlékszem.

Bodzás Vendégház írta...

Azt hiszem, ezt azonnal ki kell próbálnom. Ha sikerül, lesz bejegyzés nálam is róla. A cheddar sajtos is izgi, én máris kecskesajtban gondolkodom...
(én is vendégházat vezetek amúgy...)

Unknown írta...

Ez a recept is nagyon jól hangzik!
Néha előfordul az emberrel, se öregtészta, se kovász nincs, és mégis kell valami pékárut rittyenteni. Mindenképp ki fogom próbálni!

Köszönöm!

Szemi írta...

Én még nem próbáltam ezt a kenyeret, de a receptjét még régebbn odaadtam egy kolléganőmnek, aki szintén nem ehetett élesztőset. Kipróbálta, ő is elégedett volt vele.

Limara írta...

Ági! De, de, az a sorozat!:)
Bodzazsuzsa! Kíváncsian várom a véleményedet!:) A panzió jó lehet!!
Ancsa! igen, és gyors, nem utolsó sorban!:))
Szemiramisz! Ez tényleg jó, érdemes kipróbálni!:))

Vali írta...

Ezt a kenyeret én is megsütöm a fogadott lányomnak, mert ő sem ehet élesztős dolgokat. Köszi Limara

Névtelen írta...

Igazán szerencsések vagyunk, amiért van nekünk EGY LIMARÁNK ! ő mindenkire gondol! kösz Erika

Margó írta...

Délután megláttam és meg is sütöttem! Nagyon jó lett! Igaz se író, se joghurt nem volt itthon, ezért kefírrel csináltam. Ízre és küllemre is szuper! Limara, köszi a receptet!

Limara írta...

Vali! majd mesélj!:)
Erika! Köszönöm!:))
Margó! Nagyon örülök!:)

Mary írta...

Fantasztikusan jól néz ki!

BeckZsu írta...

Én igen ritkán sütök kenyeret, de hasonlót én is a Nora Roberts regénye miatt sütöttem. :)

Kata írta...

Szia. Nagyon jól néz ki a kenyér, megpróbálnám holnap megcsinálni, de nincs itthon íróm. Helyettesíthetem valamivel? Köszi. Kata.

t3v, az okostojas írta...

részben tk liszttel:
http://okostojas.blog.hu/2007/05/05/ir_szodabikarbonas_kenyer

Az egyik kenyeres találkozóra ilyet vittem Margithoz, csak kétfalatnyi, keresztes zsemlécske formában.

videkek írta...

Nem tudom, tényleg rossz volt-e az eredeti recept (a Rachel Allen előtti), mert nem sértésnek szánom, de az ír szódás kenyér tényleg nem valami finom (konkrétan mi már a szagától is rosszul voltunk). Fel is nyögtem, mikor megláttam a bejegyzésedet, de mivel ennyien mondtátok, hogy milyen isteni, egyszer lehet, hogy ráadom a fejem, és kipróbálom a Rachel-változatot (már csak azért is, hogy ráhozzam a kedvesre a frászt, mit sütöttem nosztalgiából! :D )

Limara írta...

Okostojás! Tényleg, emlékszem. Belinkeltelek:)

Vidékek! Ennek a kenyérnek finom volt az illata, míg az első kísérleté rettenetes:))

kisrumpf írta...

Limara, a romantika kedvéért csípd meg a kenyér négy "sarkát", hogy a tündérek kiszabadulhassanak belőle :-)

Nekem munkaköri kötelességem volt reggelente 6 szódakenyeret sütni (egy kávézóban dolgoztam), egy igen durvára őrült barna "lisztből". Az a kenyér (is) nagyon finom volt, vajjal, lekvárral, vagy sós kencékkel egyaránt, de mégsem volt olyasmi, amit mindennap megennék. Ír főnököm annyira ennek a kenyérnek a világában élt, hogy nem bírtam vele megértetni, hogy a jó kenyérnek hosszú kelési idő kell, mindig bíztatott, hogy próbáljam a fehér kenyér kelési idejét lerövidíteni :-)

Névtelen írta...

én megsütöttem ma reggel és állati jó, hogy nem kell vele 1 órát várni, hogy nagy legyen. egyébként annak is meg van a bája, tudom én, szeretem is a kelt tésztákat.
finom is egyébként:)
Ancsa

Bodzás Vendégház írta...

A kenyér ugyan nem, de a bejegyzés az ír szódás kenyérről ma készült el. Ha van kedved, nézz be hozzám!

leming írta...

Megpróbáltam és mennyei lett! Köszönöm szépen az élményt!

Agni írta...

Köszi! Megcsináltam, bejött, ízlik! Így csináltam én: http://www.gorogkonyha.com/2011/03/eleszto-nelkuli-szodas-kenyer.html

Farci írta...

Vadkonkoly készítette el délelőtt! Köszi :)http://farcialkot.blogspot.com/2011/03/ronda-de-finom-ir-szodas-kenyer.html

Rita írta...

Ma megsütöttük, óvatosan fele mennyiségből, nagyon szép, rusztikus kis cipócska kerekedett belőle, és csicseriborsókrémmel nagyon gyorsan fogy. Köszi a receptet, csúcs!

Betty írta...

Megszeretném kérdezni, hogy az írót hol lehet beszerezni?

Limara írta...

Én a Sparban mindig kapok!

Betty írta...

Köszönöm, oda ritkán járok, biztos azért nem tűnt fel! :)

Névtelen írta...

Szia Limara azt szeretnem kerdezni h iro hejet ha mondjuk csk vizet rakok bele szerinted ugy is mukodik?Mert tejerzekeny vagyok :) elore is koszonom

Limara írta...

Őszintén szólva fogalmam sincs! Ki kell próbálni és meglátjuk. Nem gondolnám, hogy rossz lenne...

Névtelen írta...

Köszönöm szepen a válaszod... kifogom probalni es majd irok h sikerult :)

Limara írta...

Kíváncsian várom, köszönöm! :)

Névtelen írta...

Vizzel is szepen sikerult :) es finom is

Brigitta írta...

Hú ez de szép lett! Én elég gyakran sütök szódás kenyeret amikor kifogy az élesztős és nincs idő keleszteni. Íróm általában nincs itthon, zsíros tejhez szoktam adni egy-két evőkanál ecetet és fele-fele fehár meg teljes kiőrlésű lisztet használok és adok hozzá egy maroknyi zabpelyhet is. A helyi, ír receptkönyvek szerint az író tej és 1 kiskanál 'cream of tartar' keverékével helyettesíthető de azt még nem próbáltam.

Limara írta...

Sajnos én csak ritkán sütöm, mert nagyon bírjuk megszokni, megszeretni az ízét....itt meg cream of tartar nincs..:((

Lujza írta...

Ma nem volt kedvem dagasztani, ezért megörültem nagyon ennek a receptnek. Gyorsan meg is sütöttem, hogy mire hazaér a család, kihűljön. Az igazság az, hogy már levágtam a csücskét, mert annyira izgatott voltam, hogy milyen az íze. Nos, szerintem finom, egy kicsit más, mint az élesztős, de nem nagyon érezhető benne a szóda. (egy kicsit féltem, hogy fura íze lesz). És a héja isteni ropogós.

mary írta...

Szia Limara! Megsütöttem néhányszor ezt a kenyeret, teljes kiőrlésű búzaliszt és rozsliszt keverékéből. Finom lesz, de egy alkalom kivételével nem lett ropogós a héja. Pedig elméletileg mindent ugyanúgy csináltam. Van tipped, hogy mitől lehet?
Írod azt is, hogy a tészta lágy, de nem raagcsos. Az enyém mindig ragadós. Lehet, hogy a rozsliszt miatt?

Limara írta...

Igen, a rozstól ragacsos, és amiatt nem ropogós a héja....

Unknown írta...

Igen, lehet író, kefír v
Joghurt nélkül, de akkor a hiányzó folyadékot vízzel kell pótolni! Én, hogy a hiányzó savtartalmat visszaállítsam, a vizes verzióhoz teáskanálnyi 5%-os ecetet vagy citromlét keverek a vízbe!

Unknown írta...

Megcsináltam, és nagyon jól sikerült.Már régóta kísérletezek élesztő nélküli kenyérrel,de ez az első olyan kenyér ami finom is.Köszönöm a receptet!

Limara írta...

szívesen! :) örülök! :)

marcsi írta...

Nekem nagyon szódás lett. Jól feljött, igaz csak az egyik oldala és ott meg is repedt. Talán nem elég mélyen vágtuk be. Szóval feljött, de mégis tömör. És szódabikarbóna ízű. Lehet abból kevesebb kellene bele, de én kiérzem a sütiből is, és nem szeretem.

Sz.Csilla írta...

Helló! A 400ml folyadéktól nagyon híg lett. Vajon mit rontottam el? Olyan süti ízű a szódabikarbónától.

gyurka írta...

Az írók boltjában

openeyes írta...

szombaton megcsináltuk, majd vasárnap is ... -mi kevert liszttel dolgoztunk, 50 gr. rozsliszt - 400 gr. búza, majd 100 gr. és 350 gr. aránnyal, meg egy pár kanál magkeverék. egy tömör, jól szeletelhető kenyér lett a végeredmény mindkét esetben.

a héten majd más lisztekkel is kísérletezem.
köszönjük a receptet - ez működik.

openeyes írta...

egyébként eddig a szódabikarbóna adagolást rontottam el mindig!!! ennek a kenyérnek az esetében - most kénytelen voltan kimérni mindent (mert szemre még nem mennek az arányok), majd tényleg egy csapott teás kanálnyi speciális "főzős" szódabikarbóna.
túl sok szódabikarbóna - szépen pöffeszkedik a tészta, de a magok pl. csuda szépen bezöldültek (nagyon olajos magvak, pl. napraforgó), és szappanízű lett a végeredmény.

a 400 ml folyadék elsőre nekem is soknak tűnt, de legnagyobb megdöbbenésemre felveszi a tészta. lehet nem tettél bele elég lisztet? nálam a plusz 2-3 kanál mag és a búzacsírapehely szépen felvette az egész folyadékot.

:)

Unknown írta...

Kedves Limara! Imádom a receptet, már többször elkészítettem, mindig nagyon finom ropogós lett. Én kaukázusi kefirrel csinálom, mindenféle lisztből kipróbáltam már. Egy bajom van csak! :(. Azt írod, hogy a tészta lágy, de nem ragad. Ez sose jön össze, mindig nagyon ragadós a liszt. Pontosan kimérek mindent. Szeretném zsömlécskéket készíteni, de így nem tudom formázni. Mi lehet a baj? Köszönöm, Ági

Unknown írta...

Kedves Limara! Imádom a receptet, már többször elkészítettem, mindig nagyon finom ropogós lett. Én kaukázusi kefirrel csinálom, mindenféle lisztből kipróbáltam már. Egy bajom van csak! :(. Azt írod, hogy a tészta lágy, de nem ragad. Ez sose jön össze, mindig nagyon ragadós a liszt. Pontosan kimérek mindent. Szeretném zsömlécskéket készíteni, de így nem tudom formázni. Mi lehet a baj? Köszönöm, Ága

foltoska írta...

Nagyon köszönöm a receptet. Én kis pohár joghurttal, és kis pohárnál kicsit több vízze, 2 evőkanál magkeverékkel készítettem. Máskor is fogom sütni, mert finom, ropogós. Köszönöm