2010. augusztus 31., kedd

Magvas rozskenyér

Diétázóknak! Na jó, nem csak nekik természetesen, de egy ilyen kérésre készítettem ezt a kenyeret. Azt írta a kedves olvasóm, hogy süssek egy olyan kenyeret, amit fogyókúrázók és diétázók (cukorbetegek) is ehetnek. Olyat, aminek magas a tk. liszt tartalma, de mégis laza, puha kenyér, ropogós héjjal.
Bár van a blogon több tk. kenyér, de amelyikben magas a tk. liszt aránya, az tömör, sűrű bélzetű, mint pl. az ukrán rozskenyér vagy a bajor rozskenyér.
Anyukámnak sütöttem először a hétvégén, ő cukorbeteg, neki nagyon tetszett. Pedig nem lett mutogatni való szegény, mert elfelejtkeztünk róla, annyira beszélgettünk, így rendesen túlkelt....
A diétázóknak, cukorbetegeknek a legjobb a rozslisztből készült kenyér, mert annak a leglassabb a felszívódása. De ahhoz, hogy laza kenyerünk legyen, muszáj keverni más lisztekkel, kevés Bl 80-al és magas sikértartalmú teljeskiőrlésű liszttel. Ez lehet akár tönkölyliszt, vagy graham liszt. Én ez utóbbit választottam most, de teljes egészében lecserélhető tönkölyre, ha valakinek úgy jobban tetszik. A rostok növelése érdekében magokkal dúsítottam, ami mondjuk az ízén is sokat javított.
Öregtészta mindenképpen kell a kenyérbe, az is emeli, lazítja a szerkezetét. Ehhez a kenyérhez készítettem egy grahamlisztes öregtésztát, szintén a rostok miatt. Öregtésztáról már régen akarok írni. Jó ideje egészen leegyszerűsítettem. Csak liszt, víz, pici cukor és élesztő kerül bele. Nem kell hozzá egy teljes kenyérreceptet bedagasztani, tökéletesen működik.
Öregtészta:
  • 25 dkg BL 80 liszt
  • 25 dkg tk liszt (graham vagy tönköly)
  • 3 dl víz
  • 1 tk. cukor
  • 1 dkg élesztő
Kenyérsütőgépbe készítem a hozzávalókat, majd elindítom a dagasztás programot. Nem kell végig vinni a húsz percet, kb. 10 perc után lekapcsolom, és magára hagyom egész éjszakára.
Kézzel is össze lehet állítani, egy nagyobb tálba mérem a hozzávalókat, alaposan összekeverem. Akkor a legjobb, ha keményebb lesz, mint a jól bedagasztott kenyértészta, mert a túlkelesztés alatt lágyulni fog.
Természetesen csak BL 80 lisztből is így készítem, majd beírom az eredeti öregtészta recepthez is.
Kenyér hozzávalói:
  • 25 dkg a tk. öregtésztából
  • 20 dkg BL 80 liszt
  • 10 dkg tk. rozsliszt
  • 5 dkg világos rozsliszt
  • 15 dkg grahamliszt (vagy tk. tönkölyliszt)
  • 1 tk. sikér
  • 2 tk. só
  • 2 ek. olaj
  • csipet aszkorbinsav
  • 1,2 dkg élesztő
  • 1 tk. barnacukor vagy méz
  • kb. 3,2-3,4 dl víz
  • fél tk. malátapor (elhagyható)
  • 2 ek. pehelymix keverék (zab,-rozs,-tönköly,-búza,-rizspehely)
  • 1-1 ek. len,- napraforgó,-szezám,-fekete szezám-,tökmag (mák)
Néhány napja kaptam Okostojástól egy zacskó malátaport. Meglátta és gondolt rám, én pedig kíváncsian ki is próbáltam. Érdekes az illata, egészen sötét a színe, emeli a kenyér rozsos ízét, színét,  illetve térfogatnövelő szerepe is van, mivel vízmegkötő tulajdonsággal rendelkezik. Mivel én a rozsos, tk. ízt a lisztekkel érem el, csak nagyon keveset használok belőle. Így is jól megszínezi a kenyeret.
 
A magok kivételével az összes hozzávalót bekészítem a kenyérsütőgép üstjébe, elindítom a dagasztás programot. A gép végig nyitott tetővel dolgozik.  A tészta ragacsosabb lesz, mint a fehérlisztes, de ez így van jól. Az utolsó 5 percben adom hozzá a magokat, amiből egy-két evőkanálnyit félreteszek a díszítéshez.
 
 
Kelsztőtálban kb. egy óra alatt duplájára kelesztem.
Lisztezett felületre borítom, kilapogatom a kezemmel, két oldalról kicsit visszahajtok belőle, majd feltekerem. Sütőpapírral kibélelt formába teszem (egy nagy vagy két kicsi formában fér el). Ismét hagyom kelni, kb. egy óra alatt lesz tele a doboz. Ezalatt a sütőt előmelegítem 220 fokra.
A megkelt tésztát hosszában bemetszem egy pengével, majd alaposan lepermetezem vízzel. Megszórom a félretett magokkal, majd azokat is bőven levizezem.
 
Gőzös sütőben sütöm 220 fokon 10 percig, majd 200 fokon még kb. 35 percig. Ha szükséges húsz perc után letakarom a tetejét egy fóliával.
Rácsra teszem hűlni.

73 megjegyzés:

Viki írta...

Ezt én itt és most óriási meghajlással megköszönöm. Nagyon guszta, nagyon jó ránézni a kenyérre. Jó lenne már egy igazi (cukorkásoknak való) ehető kenyeret is enni. Köszi Limara

Liza írta...

Régen készülök már én is ilyen kenyeret sütni (eddig mindig pékségben vettem).
Végre van egy jó recept, köszi!

Tünde írta...

Kedves Limara annyira édes vagy, nagyon szépen köszönöm a gyorsaságod, hamarosan beszerzek pár hiányzó alkotóelemet és elkészítem a fogyis kenyeremet. Nagy nagy pussz érte. Majd küldöm az értéket. :-))Tünde

Aniko írta...

Eskuszom ha kozelebb lennèk kèrnèk toled kenyèrsuto leckèket!

Névtelen írta...

Nagyon szép ez a kenyér Marcsi és meg fogom csinálni hétvégére! Sajnos nem tudom hogy hívják a malátát franciául, hogy keressek itt, de már hallottam, hogy attól tovább friss marad.
Köszönöm,
NagyZsuzsa

Ami írta...

Milyen jól néz ki! :)
Viszem a receptet

Nóra írta...

Holnap jön a cukorbeteg nővérem és tölti nálam a hétvégét. A rozsos kenyeredet készültem megsütni, és pont arra gondoltam, hogy tönkölylisztre cserélem a fehéret benne. Milyen jókor jött ez most, biztos megsütöm!

Julika írta...

Húúú, ez nagyon jól néz ki. És rögtön viszem is receptet a héten ki kell próbáljam. Végre én is ehetek finom kenyeret :) Köszönöm én is a receptet.

Bianka írta...

Nagyon jó és szép és egészséges

Tiszi írta...

Kedves Limara! Vissza adtad a hitem az itthoni kenyérsütésben. Már sütöttem fehér kenyeret tőled, de mivel én is mindig túlsúllyal küzdök, ezért megint átálltam a tk kenyér boltban vásárlására, mert amit a kenyérsütő megsüt az nem ilyen amit te most mutattál. De ezt muszáj lesz kipróbálni. És ha nekem is fele ennyire sikerül mint neked, akkor mindennapos kenyerünk lesz. :) Köszönöm!!!

Atkáriné Terike írta...

Nagyon jól néz ki! Tegnap én is sütöttem egy kenyeret és nem tudom hogyan nevezzem el. Van benne , rozsliszt, grahamliszt,meg tönkölybúzaliszt,1-1 púpos evőkanállal. BL 80-as 40 deka van benne.
Gyönyörű és finom lett, de még nincs neve.
Segíts kérlek!
Köszönöm! Terike

Konyhatündér írta...

Cukorbetegeknek a zabliszt a legjobb, ebből is ha lehet a teljes kiőrlésű fajta, kisebb a glikémiás indexe az összes többi lisztnél, mert a keményítőtartalma is alacsony, és a lassítja a szénhidrát felszívódását, ezáltal nem emeli meg annyira és olyan gyorsan a vércukorszintet. Érdemes ezt is kipróbálni!

Ariaden írta...

Éljen! Limara Te egy nagyon tünemény angyal vagy, lehet, hogy most azonnal meg is sütöm, de jó lenne végre normális kenyeret enni!

Brigitta írta...

Ez nekem is tetszene,ki fogom próbálni,amint lesz időm.
Vajon lehet zsemlét is sütni belőle? Gondolom kicsit több folyadék,lágyabb tészta,élesztő?
Előre is köszike!:)

Szemi írta...

Na, mivel érintve vagyok a diétában,akkor én ezt most rögtön megsütöm!

Tegnap csináltam öregtésztát, igaz, simát, Bl-80-as lisztből. De majd fordítok kicsit az arányokon! :))

Egy kérdésem lenne: valaki meg tudja mondani, hogy mi a különbség a teljeskiőrlésű és a grahamliszt között? Bár mindkettőt használom, de ezt nem tudom.

Limara írta...

Köszönöm szépen!:)
Szemiramisz! A graham liszt abban különbözik a tk. liszttől, hogy nagyobb a szemcsemérete, rostosabb, így lassabban szívódik fel. A búzaszem minden alkatórésze benne van.

Szemi írta...

Limara,köszönöm a gyors választ!
Lenne még egy kérdésem. Nekiálltam csinálni a kenyeret, megy a dagasztóprogram.
Az első 1 órás kelesztés alatt ezt nem kell átgyúrni 20 perc után, mint a többit?

Limara írta...

átgyúrhatod, de nem fontos:)

Névtelen írta...

köszi a választ, akkor kacsasütőben próbálom meg sütni.

Névtelen írta...

Limara: a sikér az a boltban kapható zacskós (én bioboltban láttam 500gr/900 Ft körüli), ha kimarad az baj?

Alexa Christi írta...

Már olyan sok helyen kerestem a malátakivonatot, de mindenhol csak néztek rám, és kerekedett a szemük:-(
Nem tudod véletlenül, hogy hol lehet kapni (a Culináris kivételével) amit itt Debrecenben is esetleg fellelhetek?
Nekem focacciához kellene, kíváncsi vagyok, hogy malátakivonattal mennyivel lenne másabb, a spongyatésztás focaccia, mert eddig nem tudtam malátakivonattal együtt kipróbálni.
Előre is köszönöm!
Szép a rozskenyér, mint minden a pékségedből:-)

Limara írta...

Igen, a sikér bioboltban kapható, én sokkal kisebb kiszerelésben szoktam venni. Csak rozslisztes kenyerekhez használom, mivel annak kicsi a sikértartalma. Próbáld meg anélkül..

Köszönöm!:)Ha jól tudom ezt a malátaport a Vásárcsarnok aljában lévő ázsia boltban vette Okostojás, van netes elérhetőségük is.

Névtelen írta...

Kettévettem a megkelt tésztát, és két aranyos kenyérkét sütöttem belőle. Nagyon szépek lettek, és finomak is.
Maláta por helyett Bio árpamaláta szirupot tettem bele, mert az volt itthon. Ahhoz is nehezen jutottam hozzá :) Gondolom ugyanazt a hatást érem el vele, mint a porral. (?)
A barna kenyerekbe azt szoktam tenni cukor helyett is.

Julika írta...

Megsütöttem ezt a fantasztikus kenyeret. Igaz graham liszt nem került bele sajnos, mert a bontatlan csomag zsizsikes volt. Így helyette fehér tönkölylisztet tettem bele, mert a már be volt készítve az üstbe minden és a közelben nem kapható tk vagy graham liszt. Nagyon finom ízű és én még malátaport sem tettem bele.

Nóra írta...

Én is beszámolni jöttem az eredményről: A kenyeret megsütöttem, malátapor nélkül. Nagyon finom, könnyű, foszlós kenyér lett a nehezebb lisztek ellenére, ropogós-kopogós héjjal.
Pénteken sütöttem, de még ma reggel is hibátlan az állaga.

Limara írta...

Jaj, de jó! nagyon örülök, köszönöm a beszámolókat!:)))

Nóra írta...

Most ez a kedvencem, egyszerűen nem ment tönkre a napok múlásával, pedig 5 napig ettük. Holnap újra ezt sütöm.

dalit írta...

Szia, tegnap készítettem el, persze azokból a lisztekből, amiket itthon találtam. De fantasztikus lett. Valószinűleg fel is teszem az oldalamra, engedelmeddel, hogy meg is találjam később. Tényleg szuper.

Limara írta...

részemről a megtiszteltetés!:)) Nagyon örülök neki!:)

Névtelen írta...

Szia Limara!

Kipróbáltam ezt a kenyeredet is, de sajnos szétterült, ezt is kacsasütőben sütöttem, nem abba kellett volna? Mit ronthattam el?

Köszi Andi

Limara írta...

Andi! Így látatlanban nehéz bármit is mondani, több oka lehet. Lehet, hogy túl lágy lett a tésztád, de az is lehet, hogy túlkelesztetted azért terült el.

Bori írta...

Szia Limara! A kenyér dagasztása kb. hány perc? Nekem nincs kenyérsütő gépem, csak sima konyhai robotgépem, így nem tudom, a program mennyi idő :-) 10-15 perc? Előre is köszi! Bori

Limara írta...

Szia! Igen, 10-15 perc kell neki!:)

Bori írta...

Kedves Limara! Tegnap ezzel a kenyérrel avattam fel az új konyhai gépem dagasztó funkcióját, és hát, ennél jobban nem is tehettem volna! NAgyon finom kenyér lett, pedig életemben először sütöttem (kenyeret). Berlinben élek, tehát egy-két megjegyzés még: szárazélesztővel dolgoztam (1 dkg friss élesztő= 1 tk száraz), nem volt aszkorbinsavam, 1 csepp ecettel pótoltam, és a sikért egyszerűen nem tudtam kitalálni, hogy mondják németül! Sokat nézelődtem neten is, voltam bioboltokban is, semmi. Na de így is szuper lett! A férjem már megpendítette, hogy valamilyen kukoricás kenyeret is süthetnék, úgyhogy ez lesz a következő... :-) Esetleg még annyi érdekelne, ha lesz egyszer időd, hogy a formád, amiben sütötted, mekkora volt? Bori

Limara írta...

Bori! Nagyon örülök!:) Ebben a széthúzható formában szoktam sütni:
http://limarapeksege.blogspot.com/2009/10/kihuzhato-univerzalis-kenyersuto-forma.html

Bori írta...

Hú, de jónak tűnik az a forma! Be is szerzek majd egyet, ha látok! Köszi!

jucus írta...

szia Limara!
Már küldtem üzenetet,talán nem kaptad meg,azért nem válaszoltál.A kérdésem:ha formázod a kenyeret 1.kelesztés után,akkor csak a kezeddel lapítod ki,v.használsz sodrófát?A másik:nekem nincs akkora jénaim,mint neked a kacsasütőd.Kisebb és tégla alakú.Fémedénybe is süthetek tetővel együtt?Köszi:Jucus

Limara írta...

Szia Jucus! Nem, csak kézzel lapogatom ki.Nyugodtan süssed fém formában.

Janka írta...

Szia Limara!
Holnap tervezem ezt a kenyeret megsütni. Viszont nincsen ilyen téglaalakú sütőformám (csak sima tepsi). Szerinted ha csak simán kenyér / cipó formát készítek a tésztából, akkor mennyire terül el? Vagy van egy fedeles kerek (kerámia) sütőedényem, próbáljam inkább abba? (Spar matricagyűjtős fehé edény)

Limara írta...

Szia Janka! Nem gondolom, hogy elterülne. Akár meg is fonhatod mint a sokmagvas rozskenyeret. De a kerámia edény is jó neki, ha van legalább 5,5 l.

Névtelen írta...

Kedves Limara!
Szeretném megköszönne ezt a receptet ill. ezt is (már néhány kenyeredet legyártottam, de soha nem tudom eldönteni melyik a kedvenc...)
Öregtésztával kezdtem a kenyérsütögetést, de az legutóbbi Péksulin felbuzdulva készítettem rozskovászt és azóta csak azt használom. Ezt a kenyeret is kovásszal készítettem és nagyon jó lett. Puha és laza a sok "nehéz" liszt ellenére is.

A kérdésem az lenne, hogy minden recepted megcsinálható kovásszal ill. öregtésztával is, vagy inkább ne kísérletezzek? Ha igen, ugyanazt a mennyiséget adjam hozzá?
Én ehhez a recepthez 15 dkg kovászt + 1 dkg élesztőt használtam és működött.
Másik kérdésem, hogy esetleg az élesztő elhagyható a receptekből? Ha igen, mit csináljak másképp? (Ez "A kenyér" miatt ötlött fel bennem, ugyanis tökéletes állagú élesztő nélkül is)
Válaszod előre is köszönöm!!!!
Üdv.:Zsuzsa

Limara írta...

Kedves Zsuzsa! Igen, bármelyik receptben lecserélheted az öregtésztát kovászra. Ugyanannyit tehetsz bele, mint öregtésztát.
Igen, élesztő nélkül is süthetsz, de akkor emelni kell a kovászont, úgy mint A Kenyérnél. Üdv

Névtelen írta...

Én is csatlakozom a rajongók táborához! Tegnap sütöttem meg ezt a kenyeret, kicsit variáltam a lisztek arányát, no, csakis azért, mert nem volt elég BL80-as és graham lisztem sem, így sima és rozsliszttel pótoltam, de emeltem a sikér tartalmát. Az eredmény: egy gyönyörű, mosolygós, isteni kenyérke lett. Köszi a receptet!üdv. anett

Limara írta...

Kedves Anett! örülök Neked és a kenyér sikerének is:)

ancsa írta...

:))) Köszi a receptet! Most sütöttem/fotóztam/ kóstoltam és nagyon finom! Ráadásul nem is olyan nehéz mint elsőre gondoltam.. ( Bár legközelebb biztos jobban átolvasom a receptet, mert aszkorbinsavból 10 dkg-t vettem.. :D )

A lényeg, hogy van egy cukorbeteg ismerősöm, és neki csináltam ÉS neki is ízlett, szóval még egyszer köszi! :)

Lealina írta...

Limara, ma én is megsütöttem eme alkotásodat és csúcsszuper lett! Kenyér forma helyett (kornspitz utánérzésű) kifliket gyártottam a tésztából, és bevált annak is. Nagyon jó állaga lett, pedig 30 deka tk rozslisztet tettem bele, s az öregtészta is abból készült (a bl 80-as mellett).

Azért egy kérdésem lenne: nekem brutálisan ragadós lett az öregtésztám. Ilyenkor adjak hozzá még lisztet? Nem lesz túlságosan kemény tőle a tészta?

Limara írta...

Szia! nagyon örülök!:)) Ez az öregtészta ragadósabb, a tk. liszt miatt, de ha nagyon lágy, inkább úgy mondom, akkor nyugodtan tegyél hozzá még lisztet, vagy eleve kicsit kevesebb folyadékkal készítsd!:)

sos_glutén írta...

Szia Limara!
Ha így folytatom a receptjeid kipróbálását, muszáj lesz bérletet váltanom egy fitness terembe :D

Egy kérdés: Neked hogy nem ragad bele a jénaiba a megsült kenyér? Beliszteztem a jénai alját, de végül mégiscsak késsel tudtam kiszedni a kenyeret.
Ami azonban még ennek ellenére is egész jól néz ki, leszámítva az alját :D

Limara írta...

:)))
Sütőpapír!! Mindig kell alá szilikon bevonatú sütőpapír! :))

Névtelen írta...

Kedves Limara!

Most készítettem először ezt a fajta öregtésztádat, és valami nem stimmel. Tegnap este óta a hűtőben van, és még mindig tök kemény, egyáltalán nem lágyult el, mint a sima BL80-ból készült. Mi lehet a baj? És mit csináljak vele?

KÖszönöm!

Szép napot:
Ancsi

Limara írta...

Ancsi! Nem maradt ki véletlenül belőle az élesztő? Ha nem, akkor szerintem semmi baja, használd nyugodtan!

Névtelen írta...

Kedves Limara!
Működött így is az öregtészta, nagyon finom lett a kenyér. Új kedvenc a tk tönköly mellett:)
Köszönöm a receptet, no meg a segítséget is!
Üdv:
Ancsi

ritu írta...

Szia,nagyon örülök az oldaladnak sok hasznos leirás van ami sokat könnyít a kezdő háziasszonyoknak. Szeretném megkérdezni ,hogy a receptben a hozzávalok mekkora kenyérmérethez vannak megadva(750,1000,1500)? Lehet hogy valahol le van irva vagy én nem találtam ,vagy ezt illene tudni.?:-) Előre is köszönöm!

Limara írta...

Köszönöm szépen! 1 kiló körüliek a kenyerek :)

Unknown írta...

Szia!
Megcsináltam a magvas kenyeret és mondhatom egyszerűen nem bírom abbahagyni az evését,ha így folytatom hamarosan újat kell csinálnom. :-)De nem baj nagyon finom felül puha,kívül pedig finom ropogós lett.Köszi a receptet!
Niki

Limara írta...

Én ennek nagyon-nagyon örülök :))

momo28 írta...

Kedves Limara!

Az lenne a kerdesem hogy szerinted lehet e sutni szep megkelt kenyeret a kenyergepben? Eddig barmilyen receptet probaltam, semelyik nem kelt meg rendesen, vagy osszeesett sutes kozben a gepben. Sajat gephez valo receptet nem tudok, mert hasznaltan vettem, igy az internetrol talaltam parat, de egyik sem sikerult. Lehet ez a gepem hibaja? Vagy egyszeruen sutobe kell megsutni a gepben kelesztett kenyeret? Elore is koszonom a valaszod!

Limara írta...

Kedves Momo! Igen, lehet! Van nálam is gépi recept, azokat több, különböző márkájú gépben megsütöttem már és mind jó volt.
http://www.limarapeksege.hu/2009/08/kenyersutes-gepben-jol-bevalt.html

http://www.limarapeksege.hu/2009/08/tk-gepi-kenyer.html

momo28 írta...

Koszonom a linkeket, biztosan kiprobalom. Annyi lenne a kerdesem, hogy ha nem tudom kivenni a kevero lapatot a gepbol, hogyan hagyjam ki a masodik dagasztast?
Valamint koszonetet szeretnek mondani, hogy a Jolbevalt feherkenyer receptet felraktad! Mostmar remenyt latok a boldog kulfoldon elesre, mivel eddig nagyon hianyoltam a finom magyar kenyeret, sehol nem lehet olyat kapni. De most megsutottem, es hihetetlen finom lett. Otthon ereztem magam, szinte konnyet csalt a szemembe, mikor megkostoltam. Hala neked!
Udv :)

Ami Szigeti írta...

Kedves Limara,
köszönöm a receptet, már régen keresek ilyen kenyeret, hétvégén ki fogom próbálni. A kérdésem, hogy a maradék öregtésztát, amit nem használok fel a kenyérhez, hogyan és meddig lehet tárolni? Vagy esetleg "fel lehet tölteni" hogy mindig legyen öregtésztám? (bocs, ha hülyeséget kérdezek).
Köszi, Ami

Limara írta...

hűtőben, egy fedeles dobozban egy hétig eláll...

Jan írta...

Szia Limara!

Szerinted mi lehet az oka, hogy annak ellenére, hogy betartom az előírásaidat, mégis tömör lesz a kenyerem? Finom, csak szerintem tömörebb, mint a tied; a képről legalábbis a tied elég lazának, levegősnek tűnik.

Tudom, látatlanból nehéz mondani bármit is, ezért megosztom a tapasztalataimat, hátha segít megtalálni a megoldást. A tészta nagyon szépen megkel, majd miután átkerül a formába, ott is szépen a duplájára emelkedik. Ezután betolom a sütőbe, és igazából már nem emelkedik többet. Mikor kiveszem, ugyanakkora, mint amikor beraktam. Ez normális? Egyéb kelt tészta sütésekor a tészta még sütés közben is nőni szokott. Szerinted mit rontok el?

Évi írta...

Szia Limara!

Megsütöttem a magvas rozskenyeret magok nélkül, szép lett, finom lett, de az alján nagyon puha és vékony a héj. Ez hiba vagy ilyennek kell lenni?

Limara írta...

nem, elvileg nem. érdemes vagy tovább sütni kicsit, vagy kivenni a formából az utolsó 5-10 percre és anélkül sütni....

Unknown írta...

Szia Limara!
Piroska vagyok Emargit honlapjáról, ha még emlékszel. Kipróbáltam ezt a receptedet és finom lett a kenyér. Hogyan lehetne bele zabpehelylisztet is csempészni? Állítólag az nagyon jó a cukorbetegek diétájába.
Várom válaszodat.
Piroska

Unknown írta...

Szia Limara!

Kérlek segíts. Már több mint egy hónapja csak a te kenyereidet esszük, nagyon finomak,jók, imádom csinálni őket.
Harmadik alkalommal járok úgy, hogy a kenyér sütésközben megreped, majdhogy nem szétnyílik, de ezt csak annál tapasztalom, amiben rozslisztet teszek.
Ezt a receptedet átalakítottam úgy, hogy nem teszek bele magokat, 10 rozs, 20 kenyér és 20 tönköly lisztet használok. Jénaiban sütöm kb. 230 fokon 45 percig, majd fedő nélkül pirítom 10 percig. Az adagoláson kivül, mindent úgy csinálok, mint a fehérkenyér sütésénél.
Ízre, állagra jó, finom, csak a repedések zavarnak.

Lehet hogy túl meleg a sütő és azért repednek szét? A sima fehérkenyénél ezt nem tapasztaltam.

Limara írta...

Szia! A világos rozsliszt helyett tegyél bele zablisztet :)

Unknown írta...

Köszönöm szépen a választ. :-)

Limara írta...

Vagy túlkeleszted, ezért reped meg sütés közben, vagy kevés a folyadék a tésztában....

Erzsébet írta...

Kedves Limara!

Én nem szeret(t)em a barna kenyereket, mert úgy éreztem, keserű utóízük van.
Viszont ez nagyon finom!!! Ez lett a mindennapi kenyerünk. :-)

Limara írta...

Persze, mert ebben nincs semmiféle rettenetes adalék :)
Nagyon örülök! :)

Unknown írta...

Kedves Limara! Én nem szeretem ezeket az "egészséges" kenyereket, csak a fehér foszlós pihe puha kenyereket, de muszáj fogyóznom, és ami még fontosabb a kisfiamnak is! A bolti tk kenyeret ne tudom megenni, nagyon nem ízlik, arról ne is beszéljünk vajon mennyi tk liszt van benne, és mennyi szinező..... a lényeg: 2 hete minden másnap ezt a kenyeret sütöm, és imádjuk! A fiam is eszi (1,5éves) a páromnak is nagyon ízlik, nekem is....ha eddig ettem volna ilyen fogyis kenyeret akkor tuti ezzel fogyóztam volna mindíg! Ez a kenyér valami csoda!! Igaz ahogy bevásároltam a boltba lisztekből a párom kinevetett, hogy minek kell 1 kenyérhez 4fajta liszt :D :D de már a párom is rajongója ennek a kenyérnek! Én rakok bele plusz aprított diót is!

Unknown írta...

Ez a kenyér egy csoda! Szuper finom! Az egész családom "rajong" érte.....attol tartok nem fogunk tőle fogyni, mert 3x annyit eszünk belőle annyira finom :) mondjuk amikor megvettem hozzá az összes lisztet a párom "kinevetett" hogy minek egy kenyérhez 4 fajta liszt, de már nem érdekli, mert nagyon ízlik neki is! Én aprítok bele diót is :) Neked mekkora szekrényed van a lisztjeidnek? :):)