2011. február 13., vasárnap

Express, nagyon magvas kenyér Rachell Allentől

 Meg kell követnem Rachell Allent.  Bár nagyon szeretem a receptjeit, még egyikben sem csalódtam, de vegyes érzelmekkel néztem ahogy beleönti a kenyér hozzávalóit egy tálba, kézzel kever rajta kettőt, beletapicskolja egy formába, majd addig pihenteti míg a sütő bemelegszik és máris süti. Alig egy óra és az asztalon a friss, meleg kenyér. A kenyér roppant egészséges, tele- tele magokkal, tk. liszttel, csupa-csupa rost. Hála a sok ismétlésnek másodszorra sikerült lejegyeznem a receptet. Muszáj volt kipróbálnom, pedig vallom, hogy nem kenyér a kenyér, ha nincs benne valamilyen kovász. Minden kételkedésem ellenére egy igazán finom kenyérféleség lett belőle.
Hozzávalók:

  • 300 ml langyos víz (eredeti recept szerint 350)
  • 1 tk. méz vagy melasz
  • 2 dkg friss élesztő (vagy 7 g szárított)
  • 200 g tk. liszt (tönkölyt használtam )
  • 75 g BL 80 liszt
  • 75 g magkeverék (len, napraforgó, szezám, fekete szezám, mák, tökmag)
  • 50 g zabpehely (nálam fele árpapehely)
  • 25 g korpa
  • 1 tk. só
  • 1 ek olaj
Az élesztőt belemorzsoltam a vízbe, elkevertem. Egy nagy tálba mértem az összes hozzávalót, majd beleöntöttem az élesztős folyadékot. Alaposan elkevertem. Meglehetősen lágy lesz, de szükség van a gyors keléshez a több folyadékra. Formába simítottam. 


Egy kisebb, hagyományos forma elég neki (25x11x7), amit előzőleg kibéleltem sütőpapírral.
Letakarva hagytam pihenni míg a sütő bemelegszik, ez kb. 20-25 perc. Ezalatt a tészta kissé megemelkedik.
Egy éles pengével hosszában végig metszettem, majd a tetejét is megszórtam magokkal, pelyhekkel.
 45-50 perc alatt sült meg 200 fokos sütőben.



48 megjegyzés:

Medora írta...

Ez a kenyérke izgalmasra sikerült!Ezt a sok magvat a bioboltból veszed? Nem létezik, hogy ennyit tartsanak.

Limara írta...

De, tartanak, még többet is:))

libi írta...

Nekem tetszik!

4Gyerek írta...

ú, ez is jó lehet. de ezt aztán tuti megcsúfolnáka gyerekeim, mind a 4en. Tutira veszem leszednék róla a magvakat míg a rácsra téve hűlne a kenyérke

Thrini írta...

Hihetetlen, tényleg milyen szép a belseje.

A múltkor beszélgettem egy hölggyel, ő mondta, hogy soha nem keleszti a pizzatésztát. Beleteszi az élesztőt, de már süti is és imádják. ????

Elvittem ma a sós kiflid receptjét, köszi. Nagyon fincsi lett, mint mindig. :)

Kati írta...

Ez nagyon jól néy ki, szeretem a magvas kenyereket.

Turák Kinga írta...

nekem is tetszene, de a Zuramat meghajtja vmelyik mag... így a magos kenyérnek búcsút inthetünk!

szi írta...

Szia! Már régóta zugolvasód vagyok és pár receptedet ki is próbáltam. Nagyon jók lettek.:-)
Ezt a kenyeret mindenképp ki fogom próbálni. Nagyon tetszik, hogy gyors + egyszerü. Üdv, Ildi

duende írta...

Én is nagyon szeretem Rachel Ellent. Minden receptje fantasztikus. A BAKE! című sorozata meg jó lenne ha meglenne, mert alap szerintem. Te is csinálhatnál valami ilyesmit Limara. :) Én megvenném a DVD-det! :)

Unknown írta...

Szia, Limara!
Én is a tévében láttam ezt a kenyérkét, le is írtam, de kipróbálni nem mertem. Ám ha Te mondod, hogy jó, biztos megsütöm!

Viszont ma sírógörcsöt kaptam a sajtos mini bagetted megsütése után. :-( Az a nyomorult Hewa sütőpapír teljesen, levakarhatatlanul rásült a gyönyörűséges bagettek aljára! Csak úgy ehető, ha levágjuk az alját, mondjuk még így is isteni finom, egy kis rozskovásszal készült. Köszönjük a receptet!

Eszter írta...

Juj, de jól néz ki! Ezt is ki kell próbálnom! Köszi, hogy lejegyezted a receptet!

Névtelen írta...

Én is ráfáztam már párszor a sütőpapírral, azóta csakis SZILIKONOST használok Limara ajánlása alapján...
Jó ez a recept, ha egyszer gyorsan kenyér kell, kipróbálom!

kisrumpf írta...

Neked ez a furcsa, az én ír főnököm pedig attól lett ideges, hogy "mennyit kell várni" a fehér kenyér megkelésére :-) Borzasztó, de a bedurrantott gyári sütő elég meleg tetejére kell raknom a kelő kenyérkéket, hogy gyorsítva "puffadjanak". De azt hiszem, ezt már említettem.... akkor bocsánat!

Limara írta...

Köszönöm!:)
4gyerek! Az enyémek is csipkedték.
Thrini! Igen, de én szeretem megadni a kelttésztának ami jár:) Örülök, hogy tetszett a kifli!
Kati! Köszi!:)
Kinga! Az a lenmag lehet, próbáld meg anélkül!
Szildi! Köszönöm, örülök Neked!:)
Duende! Én is nagy rajongója vagyok!:) Érdekes ötlet:))
Adrienn! A Hewa eddig úgy tudtam szilikonos..:((
Eszter! Köszönöm! Majd mesélj!:)
Kisrumpf! Rémes egy főnök lehet:))

Ami írta...

Guszta! Szerintem ezt pont nekem sütötted ;)))

Limara írta...

Ami! Gondoltam rád közben!:)

Macus írta...

Megsütöttem még tegnap. Sajnos nem lett ilyen szépen szelhető, morzsálódott. Az én hibám. Az íze viszont finom.

szi írta...

Én is megsütöttem tegnap: isteni finom lett. Szerintem, gyakori vendég lesz az asztalunkon. :-)

Vali írta...

Megsütöttem. A végét megkóstoltam. Nekem ízlett. Lányom elvitte, majd beszámol róla.

Limara írta...

Szildi! Nálunk is volt már ismétlés!:)

Vali! remélem neki is tetszeni fog!:))

Vali írta...

Ma mondta a lányom, hogy nagyon ízlik neki ez a kenyér, már majdnem befalta az egészet. Ma a bátyámnak sütöttem meg. Úgy látom ebből is jó párszor lesz ismétlés.

Limara írta...

Szuper!:)

Beastie írta...

expressz élesztős kenyér, a zacskón leírt recepttel nem sikerült. Ebben bízom s megyek, meg is sütöm hipp hopp. Köszi a receptet :)

Beastie írta...

tökmag nem volt otthon. de tökéletes lett a kenyér. nem tudom számított-e hogy vízgőzben sütöttem . talán :) még egyszer köszi

Marty írta...

Köszönöm a receptet! Mikor láttam Rachell Allent, gondoltam kipróbálom, mert szeretjük a magvas dolgokat.
Nagyon finom lett -és nem utolsósorban egészségesebb is mint a fehér kenyér-, azóta a barátnőmnek is én sütöm a kenyerét.

Névtelen írta...

Kedves Limara!

Ahogy írtad, úgy én sem szavaztam sok bizalmat ennek a gyors kenyérnek, de mivel eleve egész más jellegű, mint a magyaros fehér kenyér, és Te is dicsérted, adtam neki egy esélyt. Meglepően finom, jó állagú és szép is lett, ezért állandó vendég lesz az asztalunkon. Talán legközelebb kicsit több mézet teszek bele, hogy a tk. liszt és korpa kicsit kesernyés ízét ellensúlyozzam, illetve nekem felvette a 350 ml vizet is.
Amúgy szerintem, mint minden receptet, ezt is át lehet alakítani kovászossá vagy öregtésztássá, például a liszt negyedéből és egy kis csipetnyi élesztőből, kis vízzel lehet előző este öregtésztát készíteni (és ezeket a hozzávalókat mind kivonni a teljes mennyiségből), és másnap a maradék hozzávalókkal készre keverni. Mit gondolsz? Legközelebb így is kipróbálom, és beszámolok a különbségről.

Limara írta...

Szia!
Én megcsináltam már öregtésztával, azt hittem posztoltam, de nem. Mivel nekem van mindig a hűtőben, egyszerűen csak hozzáadtam 250 g-ot, a folyadékból kicsit visszavettem és az élesztőt is felére csökkentettem.

Névtelen írta...

Kedves Limara!

Bár minden, ami kikerül a kezeid közül, fantasztikus, és még soha egy recepteddel sem vallottam kudarcot, nemrég kiderült, hogy inzulin-rezisztenciám van, ezért most a fentihez hasonló kenyérben kell inkább gondolkodnom. Kipróbáltam, fantasztikusan finom, én magamtól nem jöttem volna rá, hogy több vízzel kell a TK. lisztből készült kenyér megfelelő állagát elérni. A gondom csak az, hogy túl sok olajos mag fogyasztása nekem nem javasolt. Úgy gondoltam, hogy harmadolnám a mennyiséget. Szerinted a maradék 50 g-ot egy az egyben helyettesíthetem zabpehellyel a folyadékmennyiség változtatása nélkül? Apró szemű, puha zabpelyhet szoktam használni.

Köszönöm előre is a választ!

Ági

Limara írta...

Kedves Ági! Sajnálom...Szerintem igen, elegendő lesz úgy is a folyadék mennyiség!

Szabó Borka írta...

Juj, ez nagyon izgalmasan néz ki :) Kár, hogy most nincs itthon mag, de gondolom, magok nélkül is "működik", hasonlóan a DNK-hoz, ahogy az összetevőit nézem. Nagy titok van a kenyérben :) Mennyei!

Névtelen írta...

kedves Limara,
eddig minden recepted sikerült, köszönöm!

Ez viszont nagyon nem. Ragacsos a belseje,pedig már többször is megsütöttem, szóról szóra a recepted alapján. Mit csinálok rosszul?:(

Limara írta...

Szia!Lehet, hogy semmit, mert ennek kicsit ragacsos a belseje. Ha nagyon, akkor kicsit kevesebb folyadékkal próbáld meg!

Betti írta...

Kedves Limara! Nincs esetleg valami ötleted arra, hogy miért pattognak mindig szanaszét a lenmagjaim? Akár ilyen kevert kenyeret csinálok (imádom, köszönöm a receptet :) szoktam bele pirított hagymát is tenni), akár gyúrt tésztát, a szélrózsa minden irányába szétszállnak gyúráskor, szeletéskor, a tészta tetejéről is leesnek. Beáztassam őket, vagy mit lehetne velük csinálni? :)

Limara írta...

Igen, áztasd be, én csak a lustaságom miatt nem szoktam:)

Betti írta...

Köszönöm, akkor legközelebb megpróbálom úgy :)

Névtelen írta...

Kedves Limara,

bevallom,az itt látott dolgok hatására kezdtem kenyereket sütni... Haladgatok. :)Igaz, én Pataki tálban sütöm őket, és az öregtésztáim titkaira is csak mostanában kezdek rájönni, de a családom rajong értük, és ez nagyon jó érzés. :)
Most a sütőformáról felmerült bennem egy kérdés. Vettünk szilikonos kenyérformát. Vajon abba is kell sütőpapír? Csak, mert annyira szép az alja, és jó lenne látni a kenyéren...
Köszönöm válaszod, további szép napot: Tünde
Ui.: remek az új design! :)

Limara írta...

Köszönöm szépen!:)
Nem,a szilikonos formába nem kell sütőpapír:))

Nauszika írta...

Épp egy olyan receptet kerestem, ahol fel tudom használni a hamarosan lejáró búzakorpám és zabpelyhem. :O (Remélem itt korpa alatt búzakorpát értettél.)

Azt szeretném kérdezni, hogy ha nem rakok bele a BL 80 lisztből, hanem tk rozsliszttel helyettesítem, vagy teljes kiőrlésű búzaliszttel csinálom meg az egészet, úgy is kijön belőle valami szuper, vagy inkább ne próbálkozzak változtatni? (Fehér lisztet nem használunk, és akinek sütöm, ragaszkodik a teljes kiőrlésű liszt-hozzávalókhoz, ezért kérdem.)

Nauszika írta...

Mégvalami: az illetőnek méz allergiája van, az kihagyható? (A melaszt sem tudnánk mire használni sajnos.) Vagy nagyon fontos összetevő?

Limara írta...

Búzakorpát, igen:)
Ennyi fehérliszttől nem lesz bajuk szerintem, ha csak tk. lisztből készítenéd egy ehetetlen, nyúlós, ragacsos valamit kanál. Esetleg, ha a tk. búzalisztet átszitálva, azaz a nagyobb korpadaraboktól megszabadítva tennéd bele, talán működne.
Méz helyett egy tk. barnacukor is megteszi :)

Nauszika írta...

Pont van barnacukor is. :)
Akkor bl80 liszt marad, végül is kevés kell bele, nem gond.
Köszönöm a válaszod!

Imre Beáta írta...

Mar tobbszor megsuttem ezt a kenyeret egy kis valtoztatassal. Csak tk lisztbol, korpa es zabpehely helyett tk lisztet tettem, szezam-, len-,chia maggal es makkal. Ha epp zabpehely is kerult bele, azzal lazabb lett a kenyer.
Mindig dupla adagot sutok es altalaban az elesztobol 30-35 gr is eleg, a vizbol pedig mindig kell a 350 ml.
Nekunk jo volt a sima cukor es a mez is, ugy is inkabb az elesztonek kell es keveset teszek bele.
Koszonom a receptet.

Snow-White írta...

Szia! Ma sütöttem meg a kenyeret és az íze isteni, de valamiért elég tömör és ragacsos lett. Búzakorpát elfelejtettem venni, ezért helyette tk. rozslisztet tettem bele 25 g-mal többet. Hagytam is 25 percet pihenni szépen fel is jött, de a sütőben kissé behorpadt a teteje és bár szépen kérgesre sült a belseje nem lett az igazi. 45 percet sütöttem 200 fokos sütőben. Ha van valami javaslat, hogyan lehetne jobb azt szívesen fogadnám! Köszönöm!

Limara írta...

a rozsliszt miatt is történhetett, de az is lehet, hogy túlkelesztetted kissé a tésztát

Limara írta...

a rozsliszt miatt is történhetett, de az is lehet, hogy túlkelesztetted kissé a tésztát

Snow-White írta...

Értem! Köszönöm! Ma újra megsütöttem sokkal jobban sikerült! A sütőbe tettem alá vizet, itt olvastam, hogy volt akinek úgy szép lett. Tönkölykorpát sikerült vennem így mostmár az is került bele és már nem ragacsos, nem morzsolódik. A teteje még mindig kissé behorpadt de nem vészes :) Legközelebb remélem mégjobb lesz, mert nagyon tetszik ez a kenyér és ideális lenne minden napra :)

Unknown írta...

Ez a kenyer isteni lett. Koszonom Limara!!!!!

Sz.Csilla írta...

Lenmag a hashajtás gyanús.