2011. január 23., vasárnap

Sütőtökös rétes

 Van egy kávézó Makón, ahol nagyon finom sütőtökös rétest lehet kapni. Nagyon bejön a tölteléke, kellemesen ízesített, krémes, ritkán bírom csak megállni, hogy kihagyjam, ha a barátaimmal beülünk kávézni.
A sütőtök szezon az utolsókat rúgja, máris nehéz megfelelő minőségű tököt kapni, így most már muszáj volt itthon is elkészítenem. A finnyás családtagjaim kedvéért a tészta fele almás tölteléket kapott. A tészta pedig mi is lehetett volna más, mint a sodort tészta, ami talán mondanom sem kell, most is csodás volt. Ugyanúgy készült, mint itt.
Sütőtökös töltelékhez:

  • egy kisebb sütőtök
  • fahéj
  • gyömbér
  • egy csillagánizs
  • 1 narancs reszelt héja
  • kevés citromlé
  • méz vagy barnacukor
Lereszeltem a sütőtököt, meglocsoltam kevés citromlével, majd a fűszerekkel együtt puhára pároltam. Én mézet használtam ízesítésre, amit csak akkor kevertem a tökhöz, amikor már langyosra hűlt. A cukrot az elején kell hozzáadni.

Almás töltelék:
  • 5 nagyobb alma
  • 3-4 ek. barnacukor
  • citromlé
  • fahéj
  • őrölt gyömbér
Az almákat meghámoztam, cikkekre, majd vastagabb szeletekre vágtam. A cukrot karamellizáltam, rádobtam az almát, meghintettem a fűszerekkel, majd nagy lángon puhára pároltam. Ügyeltem, hogy ne főjön pépesre, csak épp a leve menjen el. Kihűtöttem.

A hűtőben pihentetett tésztát egyesével vékonyra nyújtottam, kb. 30x50-es téglalapra. A tészta szélére kekszmorzsát hintettem, erre halmoztam a töltelékeket, egyikre a sütőtököt, másikra az almát. A sütőtök tetejére is szórtam a kekszmorzsából. A tészta túlsó széléről, az almásról és a sütőtökösről is, levágtam egy-egy kb. 10-12 cm-es csíkot, a többit ráhajtottam a töltelékre. Óvatosan átemeltem egy sütőpapíros tepsire, úgy, hogy a tészta széle alulra kerüljön. Jó hosszú rudak lettek, a legnagyobb tepsin csak átlósan fértek el. A levágott csíkokon a tésztarácsozót végiggurítottam. A réteseket lekentem felvert egész tojással, majd a rácsozott tésztát óvatosan ráemeltem, kissé széthúzva. Nem kell nagyon, csak lazán, mert kelés közben tovább fog nyílni.
A réteseket kb. 30-40 percig pihentettem a tepsin, ezután a rácsokat is lekentem a felvert tojással, végül 200 fokra előmelegített sütőben  18 perc alatt pirosra sütöttem.

8 megjegyzés:

Moha írta...

Gyönyörűen látszanak a rétegek a tésztában! Nagyon jó lett, én mennék hozzád a sütőtökösre is....

judit magos írta...

Megint csodálatos amit csináltál!!!

Tésztarácsozó nélkül hogyan tudnám megcsinálni?

Bianka írta...

Juj nagyon guszta

Ottis írta...

Nagyon szép és guszta, megkívántam rendesen!

4Gyerek írta...

hja kérem, akinek van rácsozója hozzá...
nekem mind1 sütőtökös vagy almás, az sem számít ha már nem is langyos, de idevele egy darabocskával holnap reggelire

Nelli írta...

Nagyon finom lehetett!Gyönyörűek a képek is!:-)

Névtelen írta...

Mijaza rácsozó? Egy képet linkelj róla légyszíves. meecee

garlutti írta...

Hola desde VIGO ESPAÑA.. estoy encantada de visitar por primera vez tu blog ...me encantan los pasteles y dulces que haces y las recetas muy interesantes .Me hago seguidora ...y te invito a visitar y compartir mis recetas y blog .Saludos MARIMI