2011. január 29., szombat

Croissant kakaós tésztából


Ma ilyen gyönyörű péksütikkel ébresztettem a fiúkat. Nem, nem mondom el, hogy a sodort tésztából készültek, mert gyanítom, ha meghalljátok már sikítva menekültök innen. Sodort tészta mániás lettem. De olyan jól működött ebben a formában is. Csodás, laza croissant lett, a kakaó kellemes ízével.
Hozzávalók:

  • 60 dkg finomliszt (tótkomlósi)
  • 1 tk. só
  • 1ek. cukor
  • 1 tojás
  • 120 g tejföl
  • kb. 2 dl tej
  • 5 dkg puha vaj
  • 2 dkg friss élesztő
Kenéshez:
  • 15 dkg vaj
  • 2 ek. holland kakaópor
A tészta hozzávalóiból egy nem túl lágy, de jól nyújtható tésztát dagasztottam. A puha vajat csak a legvégén adtam a tésztához. Kelesztőtálban hagytam kb. 20 percig pihenni a tésztát.
Ezalatt a vajat és a kakaóport egy aprítógép segítségével jól összekevertem.  Fontos, hogy a vaj ne legyen puha.
A pihentetett tésztát egészen vékonyra nyújtottam, majd rákentem a kakaós vajat. Úgy a legegyszerűbb, ha kis darabkákban elosztom a tésztán, majd egy spatulával óvatosan elkenem őket.
A tésztát feltekertem mint a beiglit, a tekercset kicsit ellapogattam és félbehajtottam (az egyik felét a másik tetejére). Egy recés késsel két darabba vágtam.
Letakartam és egy órára hűvösre tettem. Ezután a két darabot külön-külön kinyújtottam. Először a nyújtófával csak megütögettem, csak ezután nyújtottam óvatosan, így a vaj egyenletesen oszlik el a tésztában. Az így kapott téglalapot szimplán hajtogattam kétszer. Azaz gondolatban három részre osztottam. A jobb oldali harmadot a középsőre hajtottam, majd a baloldalit ennek a tetejére, pont mint egy levélpapírt. Elfordítottam a tésztát és ezt a hajtogatást megismételtem.
Hűvös helyen pihentettem megint, kb. 40 percig. Ezután ismét hajtogattam, ugyanúgy mint előtte.
Most szobahőn pihentettem kb. 30 percig a tésztákat.
Mindkettőt vékony téglalappá nyújtottam és 8-8 háromszögre vágtam egy pizzavágóval. Az első adagot töltelék nélkül tekertem fel, a másodikba áfonyalekvárt tettem, de nagyon jó lehet egy darabka csokoládéval a közepén.
Ezután három dolgot tehetünk:
1. Azonnal lefagyasztjuk a tésztát, hogy egy későbbi időpontban csak sütni kelljen. 
2. Sütőpapíros tepsin duplájára kelesztjük, majd egész felvert tojással lekenve 180 fokos sütőben 18-20 perc alatt készre sütjük.
3. Sütőpapíros tepsire tesszük és egy ruhával lazán letakarva a hűtőben éjszakáztatjuk. Reggel hideg sütőben kezdjük sütni, a sütőt 180 fokra állítva. 30 perc kell a sütéshez. 
Én most ez utóbbit választottam, így a családom reggel finom illatokra ébredt.


41 megjegyzés:

családi tűzhely írta...

Én is szívesen ébredtem volna erre a finimságra:)

Medora írta...

Tényleg, nem költözhetnék hozzátok? Vehetnétek nagyobb házat, szerintem betöltenénk.

egycsipet írta...

Gyönyörűek lettek! :)

Mary írta...

Ébrednék én is ilyen finom péksütire!:)

lúdanyó írta...

Örökbe fogadhatnád néhány olvasódat :)

Chef Viki írta...

Ez ám a boldog ébredés :-) Micsoda illatok lehettek Nálatok!

Szerintem most sokan sóvárgunk :-)

Nelli írta...

Gyönyörű lett!:-)

Bianka írta...

Gyönyörű és mennyire tökéletesen egyformák

Raindrop írta...

Hát baromira nem szaladgálok menekülve, hogy leírod a sodort tésztát, mert elképesztően jó. Inkább hozzád szaladgálnék 2-3 db-ért. :D

Margó írta...

Valami csodálatos kiflik! Limara, ez igen!

Limara írta...

Köszönöm szépen, nagyon kedvesek vagytok!:)
Örökbe fogadok én bárkit...:))

kökörcsin írta...

Nem unjuk még, én biztos nem. Muszáj volt elkészítenem, addig variáltam, amíg elkészült tej-, tojásmentesen. Kolbászosan készült reggelire és egy morzsa sem maradt belőle. Ezt a kakaósat is biztos elkészítem! Köszönjük!

Zsófi írta...

Én most tartok az első hajtogatás előtt. Reggel olvastama a receptet és nem bírtam magammal. Nekem meggylekváros és csokis lesz :)! Meggylekvárt anyum csinálta, a csokit meg én hoztam hozzá a boltból :D! Ha akkora sikerem lesz, mint a sós pereccel...hjjjaaaa:D! Limara, ismételten köszi a receptet:)!

Ui: Ma megnézlek a Gsztrobloggerek műsorban:)!

Limara írta...

Zsófi! De jó! Csodásan hangzik a meggyes-csokis változat!:)

Nem is tudtam, hogy ma én leszek:))

Boboce írta...

Gyönyörű lett! Csatlakozom a többiekhez, én is ébredtem volna ilyen finomságra! :)

Tűzpadka írta...

Szia Limara!
Tettem fel egy képet a telefonon említett ötletemre gondolva, mi a véleményed?
Sándor

Andi/cuki írta...

Én aztán nem menekülök, én is rákattantam a sodort tésztádra.Ma készült belőle túrós táska. Még sajtosan is ki kell próbáljam, meg rétesnek, meg ezt a kakaósat is....Uh..., a gondolatttól is híztam!:-))

Névtelen írta...

Elkészült. Végül meggyeslekváros-csokis, csokis, illetve szilvalekváros croissant-ok készültek. Nem szépségdíjasok, de isteni finomak! Limara, klassz vagy:)! És a műsor megerősített, hogy mennyire szimpatikus vagy, EMBER, csupa nagy betűvel. Süt belőled az élet szeretete:)! Olyan vagy, mint az anyukám (bár ő idősebb nálad:))!

Zsófi írta...

Jah, az előző névtelen én voltam...

fevi írta...

Marcsi, nem hiszem el, még erre is futotta ma az idődből? remélem nem fárasztottad ki nagyon magad, és jutott energiád estére egy kis tánci-viháncra is! Már alig várom a beszámolót! puszi

Eszter írta...

Bárcsak reggel itt illatozna az asztalomon... nagyon jól néz ki, biztosan finom volt!

Julika írta...

Én is megsütöttem tegnap :) Épp a sodort tészta dagadt amikor olvastam ezt a recit. Így lett csokis tésztás szilva-és eperlekvárral, csokis,sima és nutellás. Nagyon finom lett !!

Névtelen írta...

Kedves Limara,

Először is el kell, hogy mondjam, hogy nagy rajongód vagyok!!! Amióta ráleltem a blogodra már szinte soha nem veszünk bolti pékárut, csak azt esszük, amit én készítek! És csak pozitív élményeim vannak a recepjeiddel kapcsolatban! Igazán hálás vagyok érte, hogy ilyen senki másnál nem tapasztalt tökéletességgel írod le és mutatod meg, mitől lesz az elkészített kenyér, süti vagy bármi egyéb olyan, mint amilyennek a nagy könyvben meg van írva. Számomra fogalommá váltál! :-) Kérlek, őrizd meg jó szokásodat!!!!:-)
Egy kérdésem is lenne: szerinted ezt a feltekerést lehetne használni például a kakaós csigánál a hajtogatás kiváltására? Bocsánat, de a hajtogatós receptektől mindig elrettenek és ez egyszerűbbé tenné a dolgot...

Limara írta...

Köszönöm szépen, nagyon kedvesek vagytok!:)

Julika! örülök, hogy Nektek is tetszett!:)

Köszönöm szépen a kedvességedet!:)Igyekszem megőrizni...:)
Igen, mindenképpen működik. A tekeréssel, vagy sodrással épp a hajtogatást lehet kiváltani. Ez alapján készült a pár napja közzétett almás habcsókos csiga is, a kakaós, fahéjas csiga is remek lesz belőle.:)

Névtelen írta...

Kökörcsin, leírnád, hogy készítetted tej- és tojásmentesen?
A zenebölcsiben van egy kislány ,aki szintén nem eheti ezeket és szeretnék olyan édességet vinni, amit ő is megehet! Nagyon szépen köszönöm!

Tanó Móni írta...

Nagyon guszta, a kedvencünk, de jó a fúknak:)

Unknown írta...

Brutálisan ügyes vagy! A Paprika tv-n láttalak tegnap és rá is kerestem a blog-odra! Imádok sütni főzni,úgyhogy igyekszem tanulni Tőled!! Csak köszönni tudom Neked ezt az oldalt! További sok sikert!!!!

violanya írta...

Köszönöm!!!
Kipróbáltam! Ronda lett (legalábbis nem olyan szép, mint a Tiéd), de ISTENIII!!! :)

Névtelen írta...

Kedves Limara!
Érdeklődni szeretnék, hogy a lefagyasztott croissantok sütése utána pontosan hogy történik? Kiolvasztás után kell-e keleszteni, hideg vagy forró sütőben érdemes sütni?
Előre is köszönöm és további sok sikert kívánok!

Pilchard írta...

Kedves Limara!

Ez csodás,ahogy Tőled minden!
Nekem annyi lenne az észrevételem hogy a tésztában sincs cukor,és a töltelékben sem írod,nem keserű így a croissant?Vagy ha nem is keserű,de semiképpen nem édes,vagy nem jól gondolom? Az is lehet hogy rosszul olvastam el a receptet,nálam előfordul ilyen is.

Limara írta...

Kedves Névtelen. Igen, kiengedés után kicsit kell még keleszteni, csak utána sütni.

Pilchard! Van a tésztában egy evőkanál cukor, írtam:)) De attól, hogy csokis nem feltétlenül édes ez a kifli. A töltetlen változat nagyon finom valamilyen lágy sajttal, a töltöttnek meg a lekvár, nutella, stb.. ad elég édességet.

Névtelen írta...

Kedves Limara!

Névtelen január 31-én írt üzenetét akár én is fogalmazhattam, volna, de nem akarom ismételni. Én is már legalább 3 éve, hogy már nem veszek boltban kenyeret illetve péksüteményeket, hanem a receptjeid alapján sütöm őket. Ahol, akinek csak tudom mesélek a blogodról, Rólad és akik megkóstolják a házi kenyeremet elismeréssel szólnak róla, hála Neked.
A sodort tészta nekem is elnyerte a tetszésemet, régóta is keresek hasonlót, most pedig, hogy megtaláltam ki is próbáltam. A croissant nagy sikert ért el a múlt hétvégén, mert kirándulásra édes-sós változatot csináltam a családnak. Az édes csokis volt, a sós pedig füstöltszalonna szelet-sajt, valamint disznósajt-sajt kombinációs volt. Hát mit ne mondjak... Siker volt. A kakaós csigás verzión én is gondolkoztam, és ki is fogom próbálni, akár csak a lefagyasztást.
Anyukám látta a PaprikaTV-ben a műsort Rólad, és meg sem kellet várnia a kiírást, egyből Rád ismert arról, ahogyan a kenyeret sütöd, illetve, azokról amiket én is meséltem neki Veled kapcsolatban. Sajnos én nem láttam, de azt hittem megtalálom a csatorna honlapján. Sajnos nem jártam sikerrel. Ha esetleg tudsz segíteni benne, nagyon hálás lennék.
A további sütögetésekhez kívánok kitartást, erőt, egészséget, és sok-sok kreativitást!! :)

Üdv: Ilus

Limara írta...

Kedves Ilus! Nagyon-nagyon köszönöm! Boldoggá tett a bejegyzésed, megerősít és lelkesít. Eddig nagyon sok pozitív visszajelzést, szeretetet kaptam az olvasóimtól, de az adás óta nem győzök válaszolni a kedves levelekre. Nem is tudom elmondani, milyen sokat jelent ez nekem.
A You-Tube-on van fent a film, Gasztrobloggerek címmel:

http://www.youtube.com/watch?v=S-9Eb3RgQMI

Üdvözlettel, Marcsi

Névtelen írta...

Jó reggelt,
ma az én családom ébred szilvalekivel töltött kakaós croissant-ra, és már alig várom, hogy lássam az eredményt.... Jaj, biztos minden rendben lesz (mindig pontosak a receptjeid, no de itt vagyok ugye én is mint tényező...), és azért tényleg elég macera maci volt tegnap ez a tészta ;-))).
Olyan büszke vagyok, de az érdem fele a tiéd, és én ezúton küldöm ezt az örömet hajnalok hajnalán! Azért remélem, ettől te még békésen szundikálsz ;-).
Limara, kedves, olyan jó, hogy van ma ilyen ember, aki képes másoknak ennyire önzetlenül segíteni, illetve hatalmas tehetséggel utat és kedvet mutatni a sütésben!
Megyek, benézek a sütő ablakán.
"Gyerek lettem újra!"

nevige írta...

Kedves Limara!

Még csak pár napja tudok a létezésedről de te lettél a legfőbb mentorom. Amióta hallottam rólad nem tudok leállni a sütéssel: fehér kenyér, zsemle, császárzsemle stb...
Fantasztikus vagy! Visszaadtad az otthon gyermeket nevelő nők becsületét!
Ma a croissan kakaós tésztából a soros nálam,csak arra lennék kíváncsi, hogyha most délkörül elkészítem akkor is kisüthetem reggel, vagy az már túl sok idő a tésztának? Holnap disznóölésre megyünk és reggel frissen sült pékárut vinnék magammal.
Várom válaszod!

nevige

Limara írta...

Kedves Névtelen! :) Nagyon szépen köszönöm, nagy örömet szereztél Nekem!:)

Limara írta...

Kedves Nevige!Ne haragudj kérlek, rossz volt a gépem és csak most vettem észre a kérdésedet. Tudom, hogy már késő, de... Szerintem déltől reggelig nem bírja ki az élesztős tészta, sok lesz neki az az idő, túl fog kelni a hűtőben.
Köszönöm a kedvességedet, boldoggá tettél!:))

nevige írta...

Kedves Limara!

Köszönöm a válaszod, mivel nem tudtam veled kommunikálni megpróbáltam,este megcsináltam a tésztát, feltekerve, kettévágva beraktam éjszakára a hűtőbe. Reggel korán felkeltem akkor nyújtottam, formáztam és kisütöttem mire indultunk. Annyira jól sikerült, hogy az érkezésünk után 10 perccel már nem volt belőle.Majd kipróbálom a rendes protokoll szerint is és akkor tudok majd igazi véleményt mondani.

Délután azért még egy csokis- gesztenyést is összedobtam, a barátnőmmel tegnap találkoztam és elvittem azt a párat ami szombatról még megmaradt. Milyen isteni lehetett ez szombaton ha ma ilyen finom!!!-mondta.
Remélem még sok csodás receptet adsz nekünk amivel mi is királynők lehetünk!

Köszönöm!

Névtelen írta...

Kedves Limara!

Most reggel készült el a croissant, de sajnos nem lett jó. Előszöris nem kelt meg, pedig tegnap este raktam be a hűtőbe (talán sütés előtt keleszteni kellett volna szobahőmérsékleten?), illetve a sütés közben is alig növekedett meg a mérete. Másodszor nagyon lisztízűnek tűnik és valahogy a kakaót sem találtuk jónak hozzá. Ne érts félre a panaszomat, valószínűleg én rontottam el, de szerintem mindent úgy csináltam, ahogy leírtad.

Köszönettel a tanácsot: saflac

Limara írta...

Kevdes Saflac! Én inkább azt gondolom, hogy sajnos túlkelt a hűtőben, nem pedig nem kelt meg. Ekkor ugyanis összeesik a tészta, már a meleg hatására sem tud ismét felemelkedni. Ha keletlen lett volna, akkor a sütőben a hő hatására felemelkedett, sőt alaposan szétrepedezett volna.

Mimi írta...

Kedves Limara!

Szilvalekverral és Nutellával töltve a mélyhűtőben fagyoskodnak a finomságok! :) Holnapi reggeli lesz belőle... Sütés előtt mennyivel vegyem ki a fagyóból, mennyi ideig kelesszem? Hideg vagy meleg sütőt javasolsz? (nekem általában a meleg jön be.... jobbak lesznek a tészták....de ezt még nem próbáltam)

Válaszodat előre is köszönöm! Gyönyörűséges napot kívánok Neked!

Moni