2010. június 21., hétfő

Vekni formázása

Közkívánatra fázisfotók a vekni formázásáról. Megmutatom én hogyan készítem, lépésről lépésre.

Először is, kelesztőtálban duplájára kelesztem a bedagasztott tésztát (most egy magvas graham kenyér készült):
Enyhén lisztezett felületre borítom. Egy szilikon lapot használok:
Nem gyúrom át, egyszerűen kilapogatom a kezemmel, azaz kiütögetem belőle a levegőt:

Mindkét oldalról behajtom és jól lenyomkodom:

A felső részén megint hajtok,úgy, hogy  háromszög alakú legyen:

Ezután feltekerem de minden tekerésnél lenyomom a tésztát, illetve a két oldaláról is a feltekert rész alá húzom, hogy a még fel nem tekert rész ne legyen szélesebb a már megformázottnál.


A végén összecsípem és megfordítom a tésztát:


Szilikon bevonatú sütőpapíron kelesztem ismét a duplájára.  Mielőtt a sütőbe teszem három helyen bemetszem egy éles pengével:

53 megjegyzés:

Tímel írta...

Annyira guszta, hogy érzem az illatát :)

judit magos írta...

Kár, hogy most lett kész az enyém. Várnom kellett volna mert akkor nem csak finom hanem szép is lenne a Tőled tanult fehérkenyérem.

Ami írta...

Szuper, hogy leírtad a vekni készítés menetét. Nagyban megkönnyíted így a dolgomat, mert én annyit tudok bénázni a kenyerek formázásával.
Szép napot! :)

SpeckoHU írta...

Eddig nem szórakoztam különösebben a kenyér formázásával.
Lehet ettől terül szét annyira?
Na majd kipróbálom.

Chef Viki írta...

Köszönöm szépen :-)

Délután neki is rugaszkodok!

Katina írta...

Hálás köszönet e rég várt posztért :)
remélem, sikerül majd kivitelenzni.

Névtelen írta...

Annyira gusztusos, és olyan jó, hogy így bemutatod fázis fotókkal!!! Érzem, ahogy roppan a kezemben....hmmm.

Cini írta...

Amikor én megvágom akenyeremet mindig összeesik, sajna,szóval én még kelesztés előtt vágok. Gyönyörű ez a kenyér.

Bianka írta...

Kösziiiii :)))
Nekem idáig sosem sikerültek azért sem tettem közhírré bénaságom. Talán most :)

Raindrop írta...

Nem találok szavakat!
Ennyire gyönyörű kenyeret még sosem láttam! :)

Raindropné írta...

Kedves Limara! Elképzeltem, ahogy lisztes, tésztás kézzel tetszik fotózni a munkafázisokat, mókás. A végeredmény pedig kompromittálóan jól néz ki. Ránézek és hízok 3 kilót... :)

Üdv, Raindropné

Ági írta...

http://sutiklub.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=186:limara-tizenharomszor&catid=37:edes-hirek&Itemid=34

itt rólad írnak! :)

libi írta...

Gyönyörű ez a kenyér! A tegnapi pedig isteni finom, köszönöm.

Gratulálok a cikkhez. Alig tudtam elolvasni, tudod miért.

Zsanna írta...

Kedves Limara!
Jól láttam, a kenyeret nem formában sütötted, csak szabadon? Én nem merek így sütni, attól tartok a kelés során szétmászna az egész miskulancia. Gyönyörű a kenyered, biztosan nagyon finom is! Az ilyen magvas kenyérkékbe áztatott magvakat szórsz, vagy csak úgy szárazon, ahogy van? Köszönöm, ha válaszolsz, nagyon szép és nívós a blogod! Érdemes ide benézni és tanulni.
Egy zugolvasód: Zsuzsa

Limara írta...

Tímel! Köszönöm!:)
Judit! Biztos vagyok benne, hogy enélkül is gyönyörű!:)
Ami! Köszönöm, örülök, ha segít!:)
Speckohu! lehet a formázás gond, de lehet túlkelesztés vagy túl lágy tészta is az oka:)
Viki! :)) Én köszönöm:)
Katina! Biztos vagyok benne, hogy sikerül:))
Pocak Panna! Köszönöm!:)
Erika! akkor túlkel a tészta egy kicsit:)
Bianka! majd mesélj!:)
Ági! Igen:))
Hugicám! Isten éltessen a szülinapodon!:)) Örülök, ha tetszett a kenyér!:) Tudom...:)
Raindrop! Köszönöm szépen!:)
Ranindropné! Igen, így van, lisztes szegény masina mindig, féltem is. egy már a levesbe fulladt, remélem ez nem a lisztbe fog:)) Köszönöm szépen!:)
Kedves Zsuzsa! Igen, szabadon áll, nem tartja meg semmi sem az oldalát. Bátran próbáld ki, nem fog szétmászni! Ez a jól bevált kenyér magvas változata. A magokat, pelyheket nem áztatom, csak a dagasztás utolsó 5 percében adom a tésztához. :))

jociandi írta...

Nagyon köszi!

Kenyeres könyved nem lesz? Nem csak a magam nevében beszélek, örülnék, ha lenne.

Julika írta...

Drága Limara ! Én is gratulálok a cikkhez,de nem tudtam könnyek nélkül végig olvasni. A kenyered meg szuper mint mindig. Hiába láttam már többször élőben ezt a formázást, nekem sosem lesz ilyen. Talán az a szeretet hiányzik ami belőled jön ?!

Száva írta...

A barátomnak mutogattam linkeket, hogy miket tervezek elkészíteni még a kenyereid, zsömléid, kalácsaid közül. Sok-sok sóhaj volt a bátorító válasz.

Belegondoltam, ha már gyomrukon keresztül: vajon hány férfi veszett el végleg a receptjeid miatt? :D

Mary írta...

Gratulálok a cikkhez Limara! A panzió megvalósításáért drukkolok. Egyszer lehet, hogy vendéged lennénk! Kenyered gyönyörű mindig. Tudod amikor formázom a kenyeret sokszor rád gondolok és arra amit tőled tanultam! Köszönöm! :)

Szemi írta...

Limara, ez a kenyered is gyönyörűséges! És milyen jó, hogy bemutattad a formázását is, ezzel én is bajban szoktam lenni.
Köszönet érte!

Egyébként úgy vagyok,mint Maryenne, mikor a kenyereimet csinálom,mindig rád gondolok! Hiába szedem azóta a recepteket máshonnan is néha-néha, de az alapokat nálad tanultam, és neked köszönhetem,hogy belevágtam az otthoni kenyérsütésbe.
Azóta "térítem" az embereket én is ezügyben, próbálok mindenkit rábeszélni, hogy próbálja ki az otthoni kenyérsütést, mert megéri.
Az üzleti kenyér köszönőviszonyban sincs az otthonival! :))

Katina írta...

mint a kenyér amiből kifelejtették a sót... ezt nem tudom nem magaménak érezni:D nem tudod, milyen rossz egy kenyér só nélkül, míg ki nem próbálod:D

SpeckoHU írta...

Most úgy csináltam a formázást, ahogy te és szép formája lett.
Köszi az 5letet.

Amúgy nekem sokkal szárazabb szokott lenni a tészta, mint a képen látható (nem ragad ennyire) és "csak" 1 órát kel mielőtt beteszem a sütőbe.

Adrienn írta...

Nagyon szépek a kenyereid, és receptjeid alapján etetem mostmár én is a családom. Sokmindent kipróbáltam már, de a magok kenyérre való ragasztása nekem problémás. Hogy kell ráragasztani őket, hogy sütés után is rajta maradjanak? Nekem ugyanis mindig lepereg, ha máskor nem, akkor a szelésnél.Hogy ragasszam rá????

Renée írta...

Szia! Nagyon megörültem ennek a bejegyzésednek, úgyhogy hirtelen felindulásból én is készítettem egy formázott kenyeret.
Sajnos nem sikerült a legjobban - na nem a formázás miatt, az nagyon jó lett, egyáltalán nem csúszott szét.
Az eredmény az oldalamon látható. Még egyszer köszi.

vmarty írta...

Kedves Limara! Napi tevékenységem olvasni a blogodat, terjeszteni a létezését, és hála Neked, már mi sem veszünk bolti kenyeret :). A formázással még nekem is vannak gondjaim, az lenne a kérdésem, hogy a vekni oldalát hogyan csinálod, hogy ne legyen "csigavonalas"? Vagy félreértettem valamit? És hogyan lehet az, hogy amikor megformáztam, gyönyörű tömör lett a tészta, de amikor megkelt a sütőzacskóban, megint szétterült, és lapos lett... Kelesztési gond?

Előre is köszönöm a választ, és hajrá, csak így tovább :)!

Márti

Limara írta...

Speckohu! Nem ragad ez a tészta, csak annyira lenyomtam, hogy kicsit megszakadt:)
Adrienn! Vízzel permetezem meg a tésztát mielőtt rászórom a magokat, nekem rajta maradnak:)
Reneé! Gyönyörű lett!:))
Márti! Nagyon örülök, köszönöm szépen!:)) Tekerés közben az oldalát is befelé, a már feltekert tészta alá húzom. Megpróbálok videót készíteni, hogy érthetőbb legyen:)

vmarty írta...

Nagyon köszönöm a gyors választ! Gyakorolni fogok :). A videó jó ötlet, a gömbölyítős videót is nagyon hasznosnak találtam :). Márti

Klári írta...

Kedves Limara,

megvan a válasz a múltkori kérdésemre! Ne haragudj, hogy csak most jelentkezem, de nagyon el voltam foglalva. Annyira a azért nem, hogy ne süssek kenyeret és ne fotózzam le, csak valahogy sose sikerült elküldenem. De közben ezzel a poszttal már választ is adtál arra, hogy miért nem szép a kenyerem. Hát mert nem formáztam, csak belecsaptam a jénaiba és kicsit átdögönyöztem:)
De most már tudom, mit kell csinálni és igazán szépek a kenyereim, a családom őszinte ámulatára és az én nagy örömömre.
Köszönöm Neked, és azt is, hogy mindig találok valami érdekeset és izgalmasat az oldaladon!
Klári

Névtelen írta...

Kedves Limara

Mit csináljak, hogy sokkal pirosabb legyen a különben fínom kenyerem?

Üdv: Éva mama

Limara írta...

Érdemes az utolsó 10-15 percre levenni a jénai vagy az edény tetejét, amiben sült. De ha túlkel a tészta, akkor sem tud megpirosodni, fakó, sápadt színű lesz. Így látatlanban sajnos nem tudom, hogy mi lehet az ok.

Névtelen írta...

üdv: Limar
LEGUTÓBB ELFELEJTTEM MEGKÉRDEZNI, HOGY MIBE LEHETNE MÉG KENYERET SÜTNI, MERT NÁLUNK NEM KAPNI KACSASÜTŐ JÉNAIT. KÖSZÖNÖM VÁLASZODAT

ÜDV. ÉVA MAMA

Limara írta...

Lehet fém kacsasütőben, sütőzacskóban, vaslábasban, cserépedényben.....

FranciPapesz írta...

Hála neked és az öregkenyérnek! Meg a formázás részletes bemutatásának is! De valahogy nekem nem sikerült jól a formázás, a hajtásnyomok élesen meglátszottak, és még a kelés sem tüntette el. Úgyhogy egy nagyon finom, de csavaros végű kenyerünk lett. Lehet, hogy nem szabadna lisztezni a felületét?

Limara írta...

:)) A megvágott kenyér bélzetén látszódtak a csavarások? Mert az kis keletlenségre utalhat.... de valóban, nem szabad agyon lisztezni..

Francipapesz írta...

Na tegnap végre volt időnk egy kis korrekciós sütögetésre. Most már sikerült elkerülni a hibákat (lisztezés csak formázás után, formázásnál a nyomkodás is megvolt), úgyhogy szép is lett, cserepes-ropogós, és nagggyon fiiiinommmm! Még hagymás bagettet is csináltunk, hát az is csúcs volt!
Köszönöm, köszönöm, és még egyszer köszönöm!

Limara írta...

Gyönyörűek!:)) Én köszönöm!:)

Névtelen írta...

Kedves Limara!
Én még viszonylag kezdő vagyok, ma készítettem a második kenyeremet, de pont olyan finom lett, mint az első. Igaz, hogy mindkettőnek kicsit nyomi lett a formája, de ez majd a sokadik formázás után rendbe jön, remélem. Nagyon örülök, hogy rátaláltam a blogodra, fantasztikus régi-új világba csöppentem, amikor a gyerekkoromban kóstolt kenyér újra az asztalomra került. Köszönöm!
Péter

Névtelen írta...

Bocsánat, majd elfelejtettem, 8l-es kacsasütő jénai Auchan Aquincumban 5000 Ft-ért kapható.
Üdv. Péter

Limara írta...

Kedves Péter! Nagyon örülök. Az otthoni kenyérsütésben pont ez az érzés a legjobb szerintem:)
Köszönjük az infót jénai ügyben:)

Névtelen írta...

Csak gratulálni tudok!Igazán jó az oldalad.

Limara írta...

Köszönöm szépen, nagyon örülök, hogy tetszik! :)

scs írta...

kedves Limara, régebben mikor olvasgattam a blogodat, találtam egy receptet, amit karfiolból illetve brokkoliból és sok tojásból, talán tejszínből....sütöttél, a kép is nagyon étvágy gerjesztő volt,de most hiába keresem a receptek és írások közt, sajnos nem találom...tudnál segíteni megküldeni a receptet?
köszönöm scs

Limara írta...

Szia! Szerintem erre gondolsz:
http://limarapeksege.blogspot.com/2009/04/brokkolis-sajtos-toltott-kenyer.html

erika írta...

Kedves Limara, kezdő kenyérsütögetőként felmerült néhány kérdésem.Nem rég vásároltam kenyérsütőgépet, ami a mindennapjaimat bearanyozza, azaz a Te receptjeid adott útmutatót úgy a kenyér, mint a gépi sütögetés útvesztőiben.Ezt nagyon köszönöm Neked!Kérdésem a következő, ha gépben dagasztok,illetve állítom össze a tésztát, akkor miért nincs szükség a tejben előre megfuttatni az élesztőt?Valamint ha édes, vagy csak kenyér tészta dagasztásra akarom a gépet használni,/nálam nincs olyan progi amely csak arra használatos/ akkor mid1 melyik programot használom?Tehát bármelyik program dagasztási része megfelel, természetesen kelesztés előtt megszakítom a programot.Rlőre is köszönöm Erika

Limara írta...

Kedves Erika! A gép csodálatosan beledolgozza a tésztába az élesztőt, ezért nincs szükség a futtatásra.
Ha nincs külön dagasztás program, elvileg bármelyik dagasztás jó, de biztosan van gyorsprogram, vagy pizzaprogram rajta, akkor azt érdemes választani.

erika írta...

Kedves Limara, nagyon köszönöm a gyors választ és a segítséget, igen mind2 program megtalálható a gépemen.Boldog új évet kívánok, és köszönöm azt a sok finom, és csodálatos receptet, melyeket megosztasz velünk!!!

Unknown írta...

Kedves Limara :),

a hatásodra meg szeretném lepni magam egy kenyérsütő géppel. Tudnál segíteni, mire érdemes figyelni a vásárláskor? Arra is gondoltam, hogy egy tálas mixert veszek, de nem tudom, van-e különbség a dagasztásnál a kenyérsütőhöz képest. Köszönöm! Ildi

Limara írta...

Az egyszerű tálasmixer nem bírja el a kenyértésztát, ahhoz dagasztógép kell. Vagy bármilyen kenyérsütőgép, ha dagasztásra akarod főként használni, akkor egylapátos. Az jó, ha van csak dagasztás program rajta....

Unknown írta...

Szia!
Nagyon kedvelem a blogodat, sokszor jövök és nézegetem, olvasgatom.Egfy kérdésem lenne:
Miért van az, (már sokadjára sütök kenyeret), hogy a kenyerem morzsálódik, ilyet még soha nem tapasztaltam.
Válaszodat előre is köszönöm.Hildegárd

Limara írta...

Köszönöm szépen! :)
A rosszul kidolgozott kenyértészta morzsálódhat, főként, ha kézzel történik a dagasztás, vagy a túlkelesztett tészta hajlamos még rá....

maya51 írta...

Nagyon guszta!!!!!

Unknown írta...

Kedves Limara! Azt már tudjuk, hogy a rosszul kidolgozott kenyértészta morzsálódik, de azt honnan tudjuk, hogy mikor van jól kidolgozva a tésztánk?

Köszönöm válaszod!

Limara írta...

A jól kidolgozott tészta rugalmas, nem ragad sem a kezünkhöz, sem a deszkához, a felülete sima, fényes, tapintása selymes.