2009. április 5., vasárnap

Muszaka

Lidl-ben vásároltam minap, és gyönyörű padlizsánok kellették magukat, ráadásul akciós áron. Így ma ebédre musszaka készült. F. Nagy Angéla 33 padlizsán recept c. füzetéből való a recept, lehet, hogy nem épp autentikus, de nekem ez a legfinomabb, amit eddig ettem. Én a görög változatot szeretem, férjem a szerb módit. Így a sütőtál egyik fele ilyen, másik olyan.
Hozzávalók:
  • kb. 1 kg padlizsán
  • 50 dkg darálthús (bárány, de jó a sovány sertés is)
  • 1 fej hagyma
  • 1 dl száraz bor
  • 3 db paradicsom (vagy hámozott konzerv)
  • 2 tojásfehérje
  • 2 ek. zsemlemorzsa
  • só, bors, őrőlt fahéj
  • 0,5 kg burgonya
  • 2 db paprika
  • 2 db paradicsom
Mártáshoz:
  • 4 dkg vaj
  • 2 ek. liszt
  • 4 dl tej
  • 2 tojássárgája
  • 5 dkg reszeltsajt
  • só, bors
  • csipet fahéj
  • tetejére 5 dkg reszelt sajt
Azzal kezdem, hogy a padlizsánt fél centi vastag szeletekre vágom, besózom, szitába állítva hagyom, hogy kb. 30 perc alatt kiengedje a keserű levét, már ha van neki, de jobb nem kockáztatni. Ezalatt megtisztítom és apróra vágom a vöröshagymát, és kevés olajon megpárolom. A darálthúst beleforgatom és fehéredésig sütöm. Sóval, borssal és egy kevés őrőlt fahéjjal fűszerezem. A paradicsomokat ketté vágom és a nagy lyukú sajtreszelőn hozzáreszelem, így végül csak a héja marad a kezemben, amit egyszerűen eldobok, így megúszom a forrázást, hűtést. Ha konzerv paradicsomot használok, azt összevágom. Felöntöm a borral, majd fedő altt kb. 45 percig párolom. Mikor kész a habbá vert tojásfehérjét és a zsemlemorzsát a húshoz adom és óvatosan összeforgatom.
Míg a hús párolódik, megsütöm a padlizsánszeleteket. Először leöblítem a sós levet róluk, majd papírtörlőn le is itatom őket. Egy tányérba olajat öntök, ebbe belemártok minden padlizsánszeletet és felforrósított serpenyőben pirosra sütöm mindkét oldalát. 2 paprikát is szeletekre vágok, azokat is megsütöm, majd 2 paradicsomot is felkarikázok és azokat is. Mikor kisült az összes, akkor karikára vágott burgonyát is kisütök, de épp csak míg színe lesz.
A mártáshoz felolvasztom a vajat, majd beleszórom a lisztet és habzásig hevítem, felöntöm a tejjel és állandó keverés mellett besűrítem. Sóval, borssal egy csipet fahéjjal fűszerezem. Beleszórom a reszelt sajtot is. Hagyom 5 percig hűlni, majd a tojássárgákkal is símára keverem.
Következik a rétegezés. Egy sütőtál aljába teszek egy sor padlizsánt, erre símítom a hús felét. Kirakom a sültburgonyával, erre jön a hús másik fele. tetejére kerül a maradék padlizsán és a férjem kedvéért egyik felére a sültpaprika és paradicsom. Végül a besamellel befedem, megszórom a sajttal és 180 fokos sütőben összesütöm. Kb. 30 perc kell neki. Én úgy szeretem, ha ezután áll 1-2 órát, de legjobb másnap, addigra tökéletesen összeérnek az ízek.
Az eredeti recept nem tartalmaz sültburgonyát, az a szerb változat a paprikához és a paradicsomhoz hasonlóan, de szerintem lágyítja az összhatást, így nem érzem olyan nehéznek ezt a remek ételt.
Másfél, két óra, mire a tálba kerül, de megéri a sok munka, mert nagyon finom.

3 megjegyzés:

libi írta...

Miért kínzol? Tudod, hogy a nagy kedvencem! :)

dortimcsi írta...

Én hús nélküli változatát szoktam és feta sajttal,de ez is nagyon jól hangzik:D

duende írta...

Imádom a muszakát... :)
Cukkiniből is fennséges, én abból is készítem nyáron.