2009. január 20., kedd

Töki pompos vagy langalló

















Mikor először hallottam a töki pompost emlegetni, őszintén szólva fogalmam sem volt róla, hogy miről beszélnek. A magyarázatot hallva a langalló, azaz a kenyérlángos ugrott be azonnal. Nagyanyáink korában, mikor még otthon sütötték a kenyeret, a gyerekek kedvéért kiszakítottak egy darabot a megkelt tésztából, kinyújtották és kisütötték a kemencében. A kamrában rejlő finomságokból szórtak a tetejére, tejfölt, sajtot, hagymát, szalonnát...
Sokáig feledésbe merült, míg a kézműves- és kirakodó vásárokon új karriert futott be. Valószínüleg Tök városából indulhatott el, ezért lett töki pompos a neve.
Nagyon finom, frissen, ropogósan, minden feltét nélkül kisütve egy jó gulyásleves vagy pörkölt mellé.
A vásárokon árusított pompos többnyire csalódást okoz sajnos (tisztelet a kivételnek), a csillagászati áráról már ne is beszéljünk. Itthon szívesen készítem, bár nincs kemencém (egyelőre?), a sütőben is remek lesz.
Egyszerű kenyértészta az alapja, én mindig burgonyás tésztát készítek. Nem sütöm elő a tésztát, szeretem, ha az ízes tejföllel összesül.

Hozzávaló a tésztához:
  • 1 közepes főtt, lehűtött burgonya összetörve
  • 2 dl a burgonya főzővizéből
  • 2 tk. só
  • 3 ek. olaj
  • 50 dkg kenyérliszt
  • 1 tk. cukor
  • 2 dkg élesztő
A hozzávalókból tésztát dagasztok. Ha szükséges kevés vízzet adok még hozzá, de csak óvatosan, mert a burgonya lágyítja a tésztát. Hagyom duplájára kelni. Egy nagyobb sütőtepsit sütőpapírral kibélelek, a megkelt tésztát belenyomkodom.

Tetejére:
  • 1 nagy doboz tejföl
  • 1 g fokhagyma
  • csipet só
  • őrőlt bors
  • 5 dkg reszeltsajt
  • 2 fej lilahagyma
  • kb. 20 dkg apróra vágott bacon szalonna
A tejfölbe belereszelem a fokhagymát, a sajtot. Ízesítem sóval, borssal. A kinyújtott tésztára kenem. Elrendezem rajta a karikára vágott lilahagymát, végül megszórom a jó húsos bacon szalonnával.
20-30 percig hagyom pihenni, majd 200 fokos sütőben kb. 20 perc alatt pirosra sütöm. Paradicsommal, nyáron egy pohár hideg sörrel kitünő.

Olvastam egy cikket, ahol azt elemezték, hogy sör vagy bor illik a pompos mellé. Hát nem tudom, mindenki ízlése határozza meg, egy biztos, előtte nem árt egy pohárka mézespálinkát elkortyolni, ugyanis nem könnyű étel, viszont annál finomabb!





34 megjegyzés:

Névtelen írta...

Ismét egy csodás recept!
Meg is sütöm ma estére!
Orsi

Lilla írta...

Nagyon örülök ennek a receptnek! Erről mindig a Ferencnapi búcsú jut eszembe, mert ott mindig lehet ilyet kapni.Sokszor koketáltam vele hogy megkéne kóstolni, de eddig még nem került rá a sor:( Most ez a recept biztos kipróbálásra kerül!Nagyon guszta!

Névtelen írta...

Nagyon-nagyon gusztusos. Egyszer, régebben én már megsütöttem, de olyan kemény volt a tésztája, hogy komoly testi sértés elkövetésére lett alkalmas. Nem tudom miért! Most kipróbálom a Te receptedet, hátha nagyobb sikerem lesz. Mert imádom a puha tésztát!! Reménykedem, hogy ez az! köszönöm
Ildikó

Limara írta...

Orsi! Majd mesélj! :))

Lilla! nem fogod megbánni, ha kipróbálod, nagyon finom! :))

Ildikó! Ennek finom, puha a tésztája, de ha biztosra akarsz menni, akkor fele folyadékot tejre is cserélheted, vagy joghurtra. A burgonya biztosan nem fogja keményíteni. :))

Lilla írta...

Limara! Azt írtad, hogy kenyérliszt kell hozzá, sima lisztből nem jó? Mert holnap kipróbálom, és nincs itthon kenyérliszt:( Sajnos nekem még nincs kenyérsütő gépem, ezért nem vettem még kenyérlisztet.
De ha csak azzal jó akkor veszek hozzá!:)

Limara írta...

Lilla! nyugodtan csinálhatod síma lisztből is :))

Julika írta...

Én is ugyanígy készítem és imádjuk ! Tényleg érdemes kipróbálni.

Névtelen írta...

Szia Limara! Azóta már kétszer elkészítettem és nagy sikert aratott. Másodszorra paradicsom is került rá, talán úgy még ízletesebb! Köszönöm a receptet!

Névtelen írta...

Az előző megjegyzést elfelejtettem aláírni!
Orsi

Névtelen írta...

Szia Limara!

Bár már "régóta" fenn van a recept, én tegnap este egy kedves barátunknak készítettem először. Kicsit izgultam, mert ugye régi szabály, hogy ha vendég jön, nem próbálunk ki új receptet, de ebben megbíztam. És jól tettem, mert úgy láttam, tényleg jólesett a srácnak a vacsora, nem csak udvariaskodott.
Szóval mindenkinek ajánlom, nagyon finom!

Egy kérdés: Limara Te mekkora tepsiben sütöd? Az én legnagyobb tepsimben talán egy kicsit vastag lett, az kb. fél "gáztepsi" méretű. Kíváncsi lennék, "hivatalosan" milyen vastagnak kellene lennie a kisült tésztának...

Köszi még egyszer!
Livi

Kála írta...

Az utolsó morzsáig elfogyott :-)Isteni finom lett! Nagyon köszönöm ezt a receptet is!

Névtelen írta...

Legújabban "szittya pizza" néven is árulják. Nyugat-Európában egyébként ősi elzászi specialitásként ismerik nyelvjárásosan "Flammkueche", sztenderd németre átültetve általában "(Elsässer) Flammkuchen" néven.

miniMálna írta...

Finom lett, köszönöm a receptet!

dékata írta...

Nagyon köszönöm, a hétvégén megsütöttem, nagy siker volt!

Andi/cuki írta...

Nagyon köszönöm, tegnap este sütöttem meg, isteni!:-))

SpeckoHU írta...

Ma ezt ettük ebédre.
Iszonyat jó lett.
Köszi a receptet!

Névtelen írta...

Kedves Limara!
Nem olyan rég fedeztem fel a blogodat. De amelyik receptedet eddig kipróbáltam, mind sikert aratott. Ez is.
Köszönöm!

Tanczy

Limara írta...

Örülök és én köszönöm:))

Névtelen írta...

Szia Limara!

Ebböl a tésztábol csinálhatok pizzát ?

Üdv Timi

Limara írta...

Igen, csinálhatsz!:)

Bori írta...

Egy újabb csodálatos recept, kipróbáltam és eszméletlen finom lett! Puha tészta, egybesülve a feltéttel, nagyon jól sikerült. Én füstölt szalonnakockákat tettem rá, egy kis füstölt kolbásszal vegyítve, egész apróra darabolva, hagymát és tejfölt+sajtot. Csak ajánlani tudom.
Bori

Szelini írta...

Köszi a receptet, fantasztikusan finom lett:)

zsozsika írta...

Kiprobaltam, jo nagy adagot, hogy masnap meg munkaba is tudjak vinni belole, de mind egy szalig elfogyott... Ez persze csupa jot jelent :)

Era írta...

Kedves Limara!

A nagy doboz tejföl hány grammos? Hány cm-es a tepsi?

Üdv,
Era

Limara írta...

375 g és kb. 35x40 a tepsi....

nyunyó írta...

Kedves Limara,
Szeretném kipróbálni ma ezt a receptet, mert eddig minden jól sikerült amit tőled kipróbáltam. És mivel ennek a tésztájában nincs tej (sajnos laktózérzékeny vagyok), így ez a recept szuper lenne, amúgy is imádom a kenyérlángost. Két kérdésem lenne: Nem futtatod fel az élesztőt? Lehet-e úgy hogy kenyérsütőben megdagasztom (kb. 15 perc alatt) majd abban kelesztem?
Előre is köszönöm a válaszodat!
Judit

Limara írta...

Nem, kenyérsütőgépben nem kell élesztőt futtatni és igen, lehet abban keleszteni:)

Dirner Edit írta...

Nekem is cipőtalp volt az alja, kőkemény. Ezt ma megsütöttem, habkönnyű lett a tészta. Igaz, 35 perc és 210 fok kellett hozzá. :)

Unknown írta...

Szia!
Leírnád, hogy a tésztáját hogyan kell elkészíteni? A krumplit megfőzöm, összetöröm...és utána hogyan tovább?

Bocsi, csak nagyon kezdő vagyok és szeretném kipróbálni a receptet :)

Köszönöm!!!

kata molnar írta...

Kedves Limara, szeretnem megkérdezni, hogy fehér tönkölyliszttel is működik a recept, mit gondolsz?

Limara írta...

persze..:)

Anna Skach írta...

Tegnap megcsináltam, a tészta ripsz-ropsz összerakható (én kb 2,5 dl vízben tettem fel a 2(!) db közepes krumplit kis kockára vágva, így hamar megfőttek) + 1 cs zacsis élesztőt használtam hozzá, a tetejére ment 2 kis tejföl + 1 kis joghurt (pilos) benne 4 gerezd fokhagyma + reszelt sajt +só+bors, majd fehér hagyma, kolbász, virsli és sajt a legtetejére, és pont 25 perc alatt előmelegített légkeveréses sütőben megsült. Köszi az alapreceptet :D

Unknown írta...

Imádom ezt a receptet,már többször sütöttem a páromnak... Voltam oly 'balga',hogy anyuéknak is sütöttem otthon... :D Úgy jártam vele,mint annó a gofrival,azóta ha megyek haza,mindig szóba kerül,hogy sütni kéne... :)
Nálunk úgy szokott kinézni,hogy ami épp van otthon a hűtőben és megkívánjuk az kerül a tetejére...:) Szerintem ma csirkemájjal fogom kipróbálni,mert van egy kis maradék pörköltem... Azért is nagyszerű,mert a hétvégéről maradt bármilyen húsféleséggel isteni... :)

Unknown írta...

Isteni a recept!!!
Köszönöm 😁