2008. december 13., szombat

Luca pogácsa - hajtogatott tepertős

Luca napjához fűződik a legtöbb hiedelem és népszokás. Azt tartják, hogy ezen a napon garázdálkodik a legtöbb gonosz boszorkány és szellem. Felismerésükre készül a Luca széke.
Luca előestéjén bezártak minden ajtót, ablakot, a kulcslyukba fokhagymát dugdostak. Ezen a napon tilos volt jó néhány női munka végzése, de ez a nap alkalmas volt házasság-, halál-, és időjóslásra is. Azt tartották, ha ezen a napon valaki varr, akkor bevarrja a tyúkok fenekét.
Tilos volt kenyeret sütni, mert Luca ráült a lapátra és összenyomta a tésztát. Lepényt sütöttek helyette.
Szerelemjóslásra használták a Luca pogácsát. A pogácsákba cetliket sütöttek, amire egy-egy férfinevet írtak, azt tartották, ki melyik pogácsát vette ki, olyan nevű férje lesz. Máshol pénzérmét sütöttek a pogácsába, aki megtalálta, annál köszöntött be a gazdagság.

Ma hajtogatott tepertős pogácsát sütöttem Luca pogácsának. Cetlit kihagytam, nekem már van férjem, és csak fiaim születtek:)) Pénzérmét azért sütöttem az egyik pogácsába, biztos, ami biztos....

Hajtogatott tepertős pogácsa:
  • 2 dl tejföl
  • 1 dl tej
  • 1 tojás
  • 2 tk. só
  • 3-4 ek. bor
  • 12 dkg vaj vagy margarin
  • 60 dkg liszt
  • 1 tk. cukor
  • 3,5 dkg élesztő
  • 40 dkg darált tepertő
A fenti anyagokból a tepertő kivételével, géppel tésztát dagasztattam, majd hagytam 30-40 percig kelni. Ezután kinyújtottam, először duplán, majd szimplán hajtogattam. Azaz a kinyújtott tésztát megkenem egy adag tepertőkrémmel, megszórom frissen őrőlt borssal.Gondoltaban három részre osztom, jobbról és balról is a középső részre hajtom. Az így kapott csíkot megint megkenem tepertővel, majd a tésztát fentről és lentről is a közepéig visszahajtom, majd még ezt is félbehajtom.


Egy nagyobb tállal letakarom és hagyom 30 percig pihenni, A hajtogatást és tepertővel lekenést még 2x megismétlem, közte 30 perc pihentetéssel.
Végül jó ujjnyi vastagra kinyújtom, a tetejét berácsozom. Kb. 5 cm átmérőjű pogácsaszaggatóval kiszaggatom. A rétegek szépen látszódnak.

A kiszaggatott pogácsákat sütőpapírral kibélelt tepsire ültetem, hagyom őket 20- 30 percig pihenni. Megkenem tojással a tetejüket, ügyelve, hogy ne csorogjon le az oldalán, mert akkor nem tudnak szépen felemelkedni. 220-230 fokos sütőben kb. 18-20 percig sütöm.

35 megjegyzés:

Fehérnyúl írta...

Na megyek cetliket írni :):):)

"saját levében" írta...

Ez annyira tökéletesen levelesre sikeredett, hogy cetli nem is kell hozzá!

Vali írta...

Hát már megint feladtad a leckét szívem. Ezek a pogácsák olyan csábítóak, hogy cetli nem is kell bele, aki ilyet süt az elkel cetli nélkül is.

Limara írta...

Köszönöm! :))

Unknown írta...

Szia Limara!:)

Életem első töpörtős pogácsáját a Te recepted alapján készítettem.Jól sikerült és tényleg nagyon finom lett.Köszi.:)

Üdv.Edit (edit-a)

Limara írta...

Szia Edit! Nagyon örülök :)) Köszönöm, hogy megírtad! :))

Névtelen írta...

Szia Limara!
Egy újabb fantasztikus recept, most mondjam hogy már meg sem lepödöm? :-) Már sütöttem korábban is tepertös pogit, de ez felülmúlja. A kis bor aromája benne a hab a tortán, rafináltan megbolondítja.
Köszi!
Zsuci

Névtelen írta...

Jaj, már megint nem tudom itthagyni az oldalad Limara, szebbnél szebb képek és finomnál finomabb finomságok tartanak vissza! Most nagyon szeretném megcsinálni ezt a pogit, de mondd meg légyszíves milyen bort teszel bele? Fehéret vagy vöröset?
nagyzsuzsa

Limara írta...

Szia Zsuzsa!
Ha nem haragszol, én ennek nagyon örülök! :))))
Fehér bort teszek bele:)

Névtelen írta...

Köszönöm, már készül is!
nagyzsuzsa

Laci írta...

Szia Limara!

áááááá nagggyon király lett! Libatepertővel csináltam és lesütött hagymát is perdítettem bele (hagymáspogi recepted). A kollégáim a Tűzoltóságon 1 pill. alatt felfalták.))))))

Limara írta...

De jó! :)) Üdv a tűzoltó csapatnak! :))

ildikó írta...

Szia Limara! Ide írok mert az egy istennek sem találom a croissont receptedet azt a kereken hajtogatósat. Szóval tegnap ebéd után nekifogtam, megcsináltam.Ogyúrtam,hajtogattam füstölt sajttal megtöltöttem és jó nagyratekertem felúgy,h. egy is elég volt reggelire 1pohár tejjel. Ehhez a nagysághoz kevés volt a 30 perc sütési idő, 40kellett. Summasummárum megállapítottam,hogy Te valószínű valami jólelkű misszionárius voltál elöző életedben azzal a küldetéssel,hogy felhízlalsz minden bulémiás nőcit. Merthogy lőttek az én 54 kg-nak az certo. De már meg van a jövőheti művem:ez a tepipogi.

Limara írta...

:))))express croissant:) Szuper! Nálunk is nagy kedvenc, kilókra valóban veszélyes (ez is).:))

ildikó írta...

Szia! Bocs,hogy már megint nem az odavaló helyre írok de nem találtam Nálad császármorzsát pedig nyakam rá ,hogy szoktál csinálni-ki nem? Nem raknál ki egy olyan igazi JÓT a tutti tippjeiddel? Köszipuszi érte

Limara írta...

A Horváth Ilona félét szoktam csinálni, nekem az a legtutibb:))

Névtelen írta...

Drága Limara! Tavaly is ez volt a Luca-napi pogácsám, és idén is ez lesz! Fantasztikus! Én nagyon ritkán csinálok kelt tésztát. Ugye valószínűleg jól emlékszem tavalyról, hogy az élesztőt a tejben felfuttattam?
További szuper recepteket, és mostmár mondhatom, hogy Kellemes Ünnepeket Kívánok! Melinda

Limara írta...

Kedves Melinda! Köszönöm szépen! :) Igen, fel kell futtatni az élesztőt (ha géppel dagasztod akkor nem fontos).
Boldog Karácsonyt kívánok! :)

bibolya írta...

Kedves Limara, én is Luca napra kerestem és jól választottam, mikor itt kötöttem ki :) annyiban változtattam, hogy olajban pirított hagymával hajtogattam és a lisztet is kevertem 1/3 arányban tk. liszttel...nem vártam ki minden hajtogatás utáni időt, mégis nagyon fincsi lett. Köszönjük: Ibolya és a lányok

Limara írta...

Nagyon szívesen! Tul.képpen, akkor hagymás pogácsát készítettél:))

Névtelen írta...

Kedves Limara!

Szilveszterre szeretném megsütni ezt a pogácsát ( már többször készítettem, és valóban isteni), és arra lennék kíváncsi, hogy megoldható-e, hogy előző nap összeállítom, hajtogatom a tésztát, és csak másnap sütöm ki. Lesz valami baja, ha egy éjszakát a hűtőben pihen?

Limara írta...

Szia! Szerintem nem, de az élesztőből kevesebbet, csak 2,5 dkg-ot tennék bele ebben az esetben:)

Névtelen írta...

köszönöm :)

Unknown írta...

Kedves Limara,
Sajnos nem sikerultek a pogacsak. Azazhogy izre nagyon finomak de nem lettek levelesek, es nem pirult meg a tetejuk sem. Mit csinaltam rosszul?
Koszonom elore is valaszod.
Orsi

Limara írta...

Kedves Orsi! nagy a valószínűsége, hogy túlkelesztetted! :(

Livinagyi írta...

Kedvas Limara láttalak vasárnap (12.05. 2013) az RTL TV. Hiradójában és kedvet kaptam a Tepertős pogácsa sütésére .Megkerestem a receptjeidet és kiválasztottam ezt a receptet ..mondhatom Istenien sikerült az egész családban nagy a sikere ...Köszönöm a remek receptet ...további jó munkát erőt egészséget kívánok sok -sok szeretettel Livia Nagyváradról

Limara írta...

Kedves Lívia! Köszönöm szépen, nagyon örülök, hogy tetszett a recept és sikered volt vele! Üdvözlettel, Mara

Unknown írta...

Kedves Mara! Az elmúlt két hétvégén egymás után kétszer is sütöttem töpörtyűs pogácsát, de sajnos egyik sem sikerült jól. Ma megsütöttem a te receptedet és tökéletes lett, köszönöm szépen a receptet és a leírást! :) Ezt az ízt kerestem, ezentúl mindig itt keresek receptet először. Sok sikert kívánok neked, és még egyszer KÖSZÖNÖM! :) Melinda

Unknown írta...

Kedves Limara!
Nagyon szerettem volna tepertős pogit sütni, de nem volt itthon élesztő. Viszont volt öregtészta, úgyhogy nekiálltam azzal. Lisztből csak 40 dekát tettem a pogiba, a nyanyából 20 dekát. Élesztő ugye nem volt. Bor sem. Egyebekben a recepted szerint jártam el. Nagyon finom lett, leveles, ropogós, foszlós..El is fogyott mind egy szemig :)
Köszönöm a receptet :)

Limara írta...

Köszönöm szépen! :) Nagyon-nagyon örülök! :)

Unknown írta...

Limara,
elárulnád, hogy a tepertőkrém - amivel kenjük a tésztát -milyen összetevőkből áll?

Köszönettel:Anita

Limara írta...

ledarált tepertőből...lehet borsozni

Unknown írta...

Kedves Limara!
A bort ki lehet hagyni belőle? Ez esetben kell helyettesíteni valamivel? Sajnos most nincs itthon fehérbor, de nagyon szeretném megsütni.

Limara írta...

Persze, nyugodtan kimaradhat :)

nesztelenke írta...

Most sül, gyönyörű réteges!
Újfent hála Neked! :)
Mariann